Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Delší, širší a nižší

Česko

Lecjaký model od Volkswagenu prošel v posledních letech zásadní změnou, jen na jeden jako by se zapomnělo: velkoprostorový model Sharan. Patnáct let trvalo, než přijel nástupce. A je opravdu jiný.

U jiných automobilek by se za tu dobu nevyměnila jedna, ale dvě generace. Ovšem VW Sharan, který vstoupil na trh již v roce 1995, se dočkal jenom průběžných modernizačních úprav. Až loni přišel Volkswagen s opravdu novým Sharanem. A změn je spousta. Nové auto, o 22 cm delší než předchůdce, je širší, ale také nižší. Přestože se Sharan zvětšil, není těžší. Průměrně bylo ušetřeno 30 kg.

Nové auto je promyšlenější. Má posuvné boční dveře, které nabízejí nejlepší přístup ve stísněných parkovacích prostorech. Základní Sharan je pětimístný, ale za příplatek VW nabízí verze pro 6 či 7 pasažérů s tím, že i na posledních sedadlech je dost místa pro dospělé. Všechny sedačky lze zaklopit do podlahy, takže vznikne rovnina a nad ní „jeskyně“ o objemu až 2430 litrů. Prostřední sedačky lze nezávisle na sobě posouvat, přístup dozadu navíc ulehčuje zatažení za páku, po kterém je odklopíte jedním tahem. Opět za příplatek lze do roviny sklopit i sedadlo spolujezdce, což se hodí při převozu dlouhých nákladů. Na drobnosti čeká množství odkládacích schránek – majitelé vozu v nejvyšší výbavě jich budou mít přes třicet. A do posuvných bočních dveří se vejde i 1,5litrová PET lahev, což byl prý konstruktérský oříšek.

bude téměř s jistotou nejslabší dvoulitrový turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 140 koní. To sice nejsou nijak ohromující čísla, díky točivému momentu 320 Nmod 1750 otáček ale pružný motor Sharanu nabízí ucházející dynamiku. Doby rachtajících a vibrujících TDI jsou minulostí, motor v novém Sharanu téměř neuslyšíte – utlumení je vynikající. S motorem je spřažena přesná šestistupňová převodovka, ale lze si objednat také dvouspojkovou skříň DSG. To vše korunuje nízká spotřeba, průměr kolem šesti litrů na 100 kilometrů lze při klidné jízdě stlačit i níže.

Z volantu se toho ovšem moc nedozvíte, nějaké řidičské požitky nejsou u rodinných MPV prioritou. Přesto Sharan nejezdí špatně. Na silnici připomíná běžná „nízká“ auta, jako řidič autobusu si v něm ale připadat nebudete. V zatáčkách se sice naklání, ale stabilitu neztrácí a umí dobře pohlcovat nerovnosti. Za své dobré jízdní vlastnosti vděčí i tuhé karoserii, v hojné míře využívající vysokopevnostních ocelí, takže se v rychle projížděných zatáčkách nekroutí a neotřásá. Jen škoda, že tlusté přední sloupky omezují výhled.

Nový Sharan už také netrpí předražeností. Má rozumnou standardní výbavu a jeho ceny jsou o trochu nižší než u většiny konkurentů. Ovšem není těžké objednat si auto třeba za milion, příplatková výbava láká spoustou vymožeností – včetně pomocníka při parkování, kdy si auto najde dostatečný parkovací prostor a samo otáčí volantem při manévrování do něj. Umí to nejen podélně, ale i do příčných míst.

Nový Sharan toho ke kritice mnoho nenabízí. Možná jen unifikované tvary – snadno si jej spletete například s menším modelem Touran. Je takový chladně dokonalý. Svůj účel ale plní perfektně. ?

Příště: Nissan Micra 1,2 CVT

VW Sharan 2,0 TDI Ford Galaxy 2,0 TDCi Renault GE 2,0 dCi

Rozměry 4854x1904x1720 mm 4819x1884x1709mm 4861x1860x1746 mm

Zavaz. prostor 300–2297l 308–2325l 456–3050 l

Hmotnost 1774kg 1733kg 1882 kg

Motor turbodiesel; 2,0 l turbodiesel; 2,0l turbodiesel; 2,0 l

Výkon 103 kW (140k) 103kW (140k) 110 kW (150 k)

Zrych. na 100 km/h 10,9 s 10,6 s 10,6 s

Nejvyšší rychl. 197km/h 193km/h 194 km/h

Komb. spotřeba 5,5 l / 100km 5,7l / 100km 6,5 l / 100 km

Cena 765 700 Kč 899 990 Kč 784 900 Kč

Srovnání s konkurencí

Autor: