Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Děti si musí první pomoc vyzkoušet

Česko

INSPIRACE Klauni školáky pobaví, a o procvičování masáže srdce srdce pak nikdo neřekne, že je trapná

Co uděláme, když náš kamarád omdlí, upadne na zem a leží tu? No, já myslím, že nejlepší bude, když úplně pomalu, vooolným krokem rychle opustíme místnost, navrhuje Horáčková, osoba v nemožných šatech a punčochách, s kulatým červeným nosem uprostřed tváře, a hned se to také snaží udělat. Třičtvrtěhodinovka výuky první pomoci pro děti pátých tříd pražské Základní školy Hanspaulka se pomalu rozjíždí.

Horáčkové se dnes ale nedaří od začátku do konce. Nejenže se musí na místo nehody vrátit, ani její vlastní zvednuté nohy kamarádu Hugovi nijak nepomohou, a když dostane do ruky telefon, aby zavolala pomoc, vytočí číslo své babičky.

„Přiložte jednu ruku na čelo, druhou pod bradu, ucho k ústům a sledujte hrudník, zda dýchá,“ řídí ji poté, co děti Horáčkové poradily správné telefonní číslo, na dálku záchranář. I když si Horáčková dala ruku a čelo a pod bradu, ať kroutí pusou sebevíc, vlastní ústa na vlastní ucho vážně nepřiloží. Děti se ohromně baví.

Celá legrace má vážné prostřihy, když cinknutí trianglu zastaví děj - a to doslova. Klauni, tedy Horáčková a její parťák, ztuhnou, zastaví se v pohybu i ve výrazu a jejich podivnou akci v tu chvíli opravují profesionální záchranáři. S větší či menší nápovědou přihlížejících páťáků předvádějí stabilizovanou polohu a masáž srdce. Děj se potom znovu rozeběhne a o úspěšnou první pomoc se pokouší sama Horáčková. Aby jí to šlo lépe, objeví se vždy nad oponou bublina s nápovědou.

První lekce zdravotní výchovy v podání týmu zdravotního klauna a záchranářů z pražské Fakultní Thomayerovy nemocnice trvá jednu vyučovací hodinu. Jejím cílem je naučit, ukázat či zopakovat to hlavní - kontrolu dýchání, stabilizovanou polohu a masáž srdce. Divadlo se tak ve druhé polovině hodiny překlápí v nácvik správných návyků a záchranáři z thomayerky s dětmi vše zkouší, s jedním po druhém. Nikdo se nebrání a nikdo neříká, že to je trapné, v rámci první půlky hodiny si díky kontrastu humorný klaun vs. profesionální záchranář získali autoritu. Základní zásada: nikdy neutéct S nápadem vydat se za dětmi do škol a zásady první pomoci oživit a především nechat všechny prakticky osahat, přišli zdravotníci pražské Thomayerovy nemocnice. „Měli jsme z vlastní praxe pocit, že první pomoc už se na školách zdaleka tolik neučí ani neprocvičuje. A přitom je potřeba pořád stejně,“ vysvětluje Taťjana Ježková, vrchní sestra Ošetřovatelské polikliniky.

Protože jsou zdravotní klauni, kteří rozjasňují dny lidí hospitalizovaných v Thomayerově nemocnici, oblíbení, zrodila se jejich spolupráce se záchranáři.

Dramaturgie hodiny je pečlivě připravena, klauni mají vtáhnout děti do děje, zaujmout a také zesílit autoritu záchranářů. „Nestačí, aby děti všechno správně odříkaly a popsaly, musí si hlavně vše osahat,“ vysvětluje Taťjana Ježková. Školáci se naučí natáčet tělo kamaráda do polohy na boku a vyzkouší si masáž srdce. „Je důležité najít správné místo na hrudníku a odhadnout intenzitu tlaku, aby byla masáž účinná,“ říká Taťjana Ježková. Podle ní má pětačtyřicetiminutová lekce vrýt do paměti dětí několik hlavních zásad - nikdy neutéct, vždycky přivolat pomoc a nebát se v případě potřeby udělat masáž srdce. „Dnes je první pomoc jednodušší v tom, že téměř všichni nosíme mobil a záchranáři vás přes něj mohou navigovat,“ říká. A to by měl jedenáctiletý školák zvládnout. Musí vědět, že životy a zdraví zachraňuje především včasně zavolaná pomoc. Podle dotazníků, kterými si zdravotní klauni ve školách několik týdnů po přednášce znalosti dětí ověřovali, si školáci právě to z hodiny pamatují.

Kdo zná zapadlý jazyk Zdravotní výchova se během posledních dvaceti let ze školních rozvrhů pomalu vytratila. Ne že by snad cílem tohoto textu bylo orodovat za návrat branných cvičení, kdy jsme všichni pochodovali s pytlíky na rukou a plynovými maskami kolem školy, faktem však je, že dříve díky neustálému opakování znali termíny jako vyražený dech či zapadlý jazyk všichni.

Dnes je výuka první pomoci součástí biologie v páté či šesté třídě. Jak ale říká například maminka druháka ze sídlištní školy: „Své děti jsem o riziku zapadlého jazyka či vyraženého dechu poučila, teď už jen musím doufat, že něco podobného udělaly i maminky jejich kamarádů.“

I když „vylepšujeme“ dětské prostředí - oplotili jsme hřiště, vyházeli jsme staré „nebezpečné“ klouzačky a houpačky a dopadové plochy pod novými vylepšili tlumícími materiály a natíráme děti silnými krémy na opalování -, před vlastním životem je ochránit nemůžeme. Pravděpodobnost, že právě náš potomek půjde tajně kouřit na seník nebo skočí po hlavě do rybníka, je pořád stejná. Respektive s prevencí se snižuje. Když potkáte na ulici nebo v parku školu nebo školku, prohlédněte si učitelky - kolik z nich myslíte, že má u sebe aspoň malou lékárničku?

Řada škol tohle všechno ví a pořádá zdravotní kurzy sama, třeba na Soukromém reálném gymnáziu Přírodní škola organizují studenti každý podzim pro své spolužáky povinný víkendový výjezd zaměřený právě na zásady první pomoci. V některých školách se první pomoc procvičuje v zájmových kroužcích nebo v družinách. „Zásady první pomoci se děti učí v páté třídě v rámci výuky ke zdraví. Protože si ale myslíme, že tyhle věci je potřeba pořád opakovat, uvítali jsme spolupráci se zdravotními klauny,“ říká ředitelka hanspaulské základní školy Marie Pojerová.

***

Průvodcem při záchraně života se stal bernardýn Beny

* Obecné povědomí o zásadách první pomoci je mezi dětmi i dospělými velmi malé. Záchranáři o tom vědí, a proto se v Karlovarském kraji spojili do asociace Záchranný kruh, která od roku 2005 provozuje informační portál zaměřený na bezpečnost a ochranu obyvatelstva.

* Portál přináší nejen aktuální zpravodajství, ale také výukové aplikace pro jednotlivé skupiny. Mezi ně patří mimo jiné interaktivní příručka první pomoci, v níž děti provází bernardýn Beny, nebo jedenáct multimediálních kurzů Chraň svůj svět, chraň svůj život, zaměřených na děti.

* „Všechny kurzy jsou zdarma k dispozici na internetu, kde je také využívá na deset tisíc lidí,“ říká Lukáš Hutta, PR manažer asociace. Dále upozorňuje, že Záchranný kruh spolupracuje zhruba se šestnácti stovkami škol, jimž za režijní cenu poskytuje tytéž kurzy na DVD a k nim i pracovní listy.

* „Kromě toho máme i sekci pro pedagogy, v níž si mohou učitelé sami kontrolovat a především vytvářet vlastní systém otázek a testů,“ popisuje Hutta.

* Děti, ale samozřejmě i všichni dospělí se zde mohou dozvědět věci, které dnes většinou neznají, třeba co dělat v případě bodnutí hmyzem, uštknutí hadem, setkání s poraněným zvířetem nebo napadení psem.

* Natočte se ke psovi bokem a zády, přikrčte se a ohněte záda, ruce přitiskněte k tělu a schovejte je do klína, pokrčením ramen co nejvíce schovejte krk. Srazí-li vás pes na zem, stočte se do klubíčka, chraňte si pažemi hlavu tak, aby sepnuté dlaně chránily temeno hlavy a zápěstí uši, nehýbejte se a zůstaňte v klidu.

Vyčkejte, až pes bude opravdu daleko, pak teprve vstaňte, radí portál www.zachranny-kruh.cz * Naučte to své děti může jim to zachránit život.

lnk

O autorovi| LENKA MARTINKOVÁ, Autorka je stálou spolupracovnicí přílohy Akademie LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!