Pondělí 27. května 2024, svátek má Valdemar
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Děti těžko chápou dlouhé texty

Česko

Čtenářská gramotnost - České učitele čeká ještě hodně práce

Děti na základních školách lépe pochopí zadání v matematice než v zeměpisu. Středoškoláci zase rozumí látce v dějepisu a problémy mají s cizím jazykem. Na vině jsou i učitelé.

PRAHA České školy se pomalu zlepšují. Žákům a studentům se učitelé stále častěji snaží vysvětlovat texty, které se děti učí - tedy zlepšují jejich čtenářskou gramotnost. Některé starší průzkumy totiž ukázaly, že žáci sice umějí zopakovat naučenou látku, ale neumějí ji použít v praxi a často jí ani nerozumějí.

Česká školní inspekce proto na základních a středních školách zjišťovala, jak učitelé žáky problémovou čtenářskou gramotnost učí. A ukázalo se, že děti základních škol nejlépe rozumějí krátkým textům, dlouhé jim dělají problémy.

Čtenářkou gramotností se musí povinně zabývat všechny základní školy. Mělo by to být součástí jejich školních vzdělávacích programů. Čtenářská gramotnost se týká všech předmětů. Jde o to, aby žáci uměli v textu najít jeho podstatu, dokázali o něm hovořit v širší souvislosti, správně ho interpretovat a použít ho v praxi.

Nejmenší problémy dělá dětem podle zjištění inspektorů porozumět textům v matematice. „Rozumějí krátkým, přesně formulovaným textům s jednoduchou větnou stavbou,“ říká mluvčí školní inspekce Libor Vacek.

S čím ale žáci pracovat moc neumějí, jsou delší články. Podle zjištění inspektorů děti hůře chápaly texty v českém jazyce, občanské výchově a v dějepisu. A to hlavně tehdy, když v nich byly obsáhlejší a členitější texty s větším množstvím informací. „Složitěji a pomaleji také rozumějí větným stavbám s častými souvětími,“ říká Vacek.

Ovšem největší potíže s porozuměním látky mají děti v přírodovědných předmětech a v zeměpisu. V těchto předmětech se velice často objevují obsáhlé pasáže, často se složitou větnou konstrukcí a jsou v nich i odborné termíny. Pro žáky je problémové, že si musí zapamatovat obecné informace a zároveň pochopit význam řady nových pojmů. Například v zeměpisu pojmy severní šířka a západní délka.

Mnohem lépe než žáci základních škol si už vedli studenti středních. Textům v jednotlivých předmětech rozumějí více, už umějí pracovat i s obsáhlejšími texty se složitější větnou stavbou a mnohem lépe chápou i význam odborných termínů.

Rozdíly mezi učiteli Inspektoři zjistili, že jsou mezi učiteli jednotlivých škol velké rozdíly v tom, jak dokážou děti vést k pochopení textů a jejich vysvětlení. Například na základních školách byli nejlépe hodnoceni učitelé matematiky, na středních to byli učitelé dějepisu. „Například učitel matematiky zadá dětem slovní úlohu a tu jim analogicky vysvětlí i na jiném příkladu, třeba z praxe. Díky tomu žáci zadání pochopí,“ vysvětluje Vacek. Naopak méně příznivě byli na základních školách hodnoceni učitelé zeměpisu a přírodovědných předmětů, na středních pedagogové vyučující cizí jazyky. Jde o předměty, ve kterých měli žáci a studenti největší problémy s pochopením textů.

Jak se v Česku děti učí vnímat text

Česko v. cizina

V čtenářské gramotnosti - porozumění textu - mezinárodního

průzkumu PISA skončili čeští studenti v roce 2006 podprůměrně.

Čtenářská gramotnost

1. Korejská republika

2. Finsko

3. Hongkong

4. Kanada

5. Nový Zéland

6. Irsko

7. Austrálie

8. Lichtenštejnsko

9. Polsko

10. Švédsko

...

15. Japonsko

...

20. Slovinsko

...

25. Norsko

26. Česká republika

27. Maďarsko

28. Lotyšsko

29. Lucembursko

30. Chorvatsko

...

34. Slovensko

35. Španělsko

Inspekce v českých školách

Základní školy:

Česká školní inspekce navštívila

232 základních škol.

Kvalita čtenářských dovedností

byla v 18 % z nich nadprůměrná,

v 66 % průměrná a v 18 %

podprůměrná.

Na sledovaných školách učí

4336 učitelů, z nich 1367 učí

český jazyk a literaturu.

Kvalifikaci požadovanou pro

výuku tohoto předmětu mělo

86 % z nich.

Střední školy:

Česká školní inspekce

navštívila 67 středních škol.

Kvalita čtenářských dovedností

byla v 12 % z nich nadprůměrná,

v 75 % průměrná a v 13 %

podprůměrná.

Na sledovaných středních

školách učilo dohromady

1131 učitelů, z toho 331

vyučovalo český jazyk

a literaturu. Z nich mělo

odbornou kvalifikaci 86 %.

Autor:

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...