Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Difuzory zůstávají a pořadí platí

Česko

Kontroverzní aerodynamický prvek na monopostech formule 1 je legální, potvrdila FIA

PAŘÍŽ/PRAHA Fanoušci týmu Brawn GP se mohou radovat. Odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) zamítl protest týmů Ferrari, Renault, Red Bull a BMW-Sauber ohledně větších aerodynamických prvků (tzv. dvojitých difuzorů) na vozech Brawn, Toyota a Williams.

Bývalá stáj Honda, kterou těsně před startem nového ročníku koupil Ross Brawn, tak opravdu vládne současné formuli 1.

„Respektujeme právo našich soupeřů zpochybnit jakýmkoliv způsobem design nebo koncept použitý na našich vozech prostřednictvím kanálů, které mají k dispozici,“ prohlásil Ross Brawn.

Podle něj nebyl verdikt překvapivý. „Technické oddělení FIA, stewardi australské a malajské GP a nyní i pět soudců Mezinárodního odvolacího soudu potvrdili naše přesvědčení, že naše vozy vždy odpovídaly technickým regulím pro rok 2009,“ pochvaloval si Brawn. Jenson Button zůstává v čele Jak k celé aféře došlo? Před prvním závodem v Austrálii nastoupily Brawn, Toyota a Williams se zadním difuzorem, tedy součástí vozu, jež generuje podtlak a zajišťuje tím větší přilnavost zadní části vozu, který byl podle kritiků větší, než povolují limity.

Několik týmů podalo protest, ten ale komisaři závodu zamítli s tím, že o regulérnosti dvojitých difuzorů má rozhodnout soud FIA v Paříži. Ke stejnému verdiktu pak dospěli i komisaři druhé VC v Malajsii. I s pomocí dvojitých difuzorů tak v obou případech triumfoval jezdec Brawn GP Jenson Button, výsledky závodů však zůstávaly neoficiální. Potvrdil je právě až včerejší verdikt. „Na základě předložených argumentů a důkazů soud dospěl k závěru, že stewardi správně shledali inkriminované vozy v souladu s pravidly,“ uvedla FIA ve svém prohlášení.

„Věřil jsem, že odvolací soud dospěje k takovému verdiktu, a jsem s ním spokojen. Je důležité zdůraznit, že jsme technické regule studovali do nejmenších detailů a přitom jsme vedli konzultace s FIA,“ uvedl šéf týmu Toyota Tadaši Jamašina. „Nikdy jsem nepochyboval o tom, že je náš vůz v souladu s těmito pravidly,“ dodal.

Difuzory teď montují i ostatní Co potěšilo tři týmy, které používají dvojité difuzory, rozzlobilo zbylé stáje. Ty, pokud chtějí zůstat konkurenceschopné, musí urychleně upravit design svých vozů.

„A to bude stát velké peníze,“ zlobil se šéf jedné z protestujících stájí BMW-Sauber Mario Thiessen. Některé týmy však nečekaly na verdikt FIA a pracovaly na změně difuzoru už předem.

Renault by dokonce mohl stihnout nasadit upravený monopost v dalším závodě, který se v neděli jede v Číně.

***

Formule 1 po dvou

závodech

Pořadí jezdců:

1. Jenson Button (Brawn GP) 15

2. Rubens Barrichello (Brawn

GP) 10

3. Jarno Trulli (Toyota) 8,5

4. Timo Glock (Toyota) 8

5. Nick Heidfeld (BMW Sauber) 4

6. Fernando Alonso (Renault) 4

7. Nico Rosberg (Williams) 3,5

Pořadí týmů:

1. Brawn GP 25

2. Toyota 16,5

3. Renault 4

4. BMW Sauber 4

5. Williams 3,5

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...