Změnu včetně tohoto zdůvodnění nadiktovali poslancům sami nejsilnější podnikatelé v oboru. S iniciativou, kterou nazvali samoregulační, navštívili už v dubnu mediální komisi Senátu. „Cílem je zajistit bezbolestný přechod na digitální vysílání,“ prohlásil tam šéf Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka. Už paragrafovaný návrh změn s ním prezentovali zástupci Rádia Impuls, celoplošné Frekvence 1 a sítě hudebních stanic Evropa 2 či šestadvaceti regionálních rádií sdružených ve skupině Media Bohemia.
Analogové licence udělované zpravidla na osm let, podle nichž dnes všechna komerční rádia vysílají, budou od roku 2011 postupně končit. Aby je pak rada pro vysílání neprodlužovala až do doby, kdy už by byl rozhlas digitální (tak je to u televize v případě Novy a Primy, což proces komplikuje), přišli podnikatelé s institutem přechodné licence. Tu by rada udělila, než skončí analog, nejméně do 10. října 2019.
Předtím má nový zákon silné hráče na rozhlasovém trhu ještě posílit: umožnit jim, aby více svých licencovaných firem sloučili do jediné nástupnické. Má se řešit také nedávný spor celostátních stanic s regionálními: provozovatelé celoplošného vysílání by mohli vysílat pořady i reklamu regionálně odlišné, regionální rádia zase vytvářet programové sítě s významným pokrytím až 90 procent obyvatel.