Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Dilema: je miliarda za ČSA dost?

Česko

Konsorcium Unimex Group – Travel Service včera zveřejnilo svoji nabídku. Vláda se vyjádří do dvou týdnů

PRAHA Jedna miliarda čtyři tisíce pět set padesát pět korun a dvacet haléřů.

To je cena, kterou může stát získat, rozhodne-li se nyní prodat České aerolinie. Takovou nabídku skrývala obálka konsorcia Unimex Group – Travel Service, kterou včera rozlepilo ministerstvo financí.

„Cena je vypočítaná z celkového množství akcií, které bychom získali. Zohledňuje i současnou ekonomickou situaci ČSA,“ řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Dodala, že konsorcium je ochotno zaplatit za ČSA miliardu pouze v případě, že v okamžiku převodu 91,75procentního balíku akcií bude vlastní jmění firmy alespoň nulové. Jeho hodnota je ale podle analytiků vysoce záporná.

„Je možné, že hodnota vlastního jmění ČSA se již dostává k minus jedné miliardě korun... v takovém případě by vlastně Unimex nabízel za aerolinky v podstatě symbolickou platbu,“ uvedl analytik leteckého průmyslu makléřské společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Při vyhlašování tendru v únoru vycházely z ministerstva financí spekulace o výnosu ve výši 5 miliard korun. Poslední odhady analytiků pak hovořily o možném výnosu alespoň 2–3 miliardy korun.

Prodávat? Spíše ne Ministr financi Eduard Janota včera odmítl nabídku Unimexu komentovat. „Je to nabídka, o které budeme jednat,“ řekl Janota. Uvedl, že by ministerstvo mělo předložit do 14 dnů doporučení, zda by měla vláda prodej ČSA uskutečnit, či nikoliv.

Analytici leteckého trhu by vládě příliš neporadili. Rozhodně mezi nimi nepanuje shoda ohledně některé z možností.

„Není to tak, že by bylo automaticky jasné, že to je příliš nízká cena,“ uvedl výkonný ředitel analytické společnosti Patria Corporate Finance Petr Kováč. Naopak analytik makléřské společnosti Cyrrus Jan Procházka soudí, že taková nabídka je pro stát nevýhodná. „Nabízená cena v kombinaci s podmínkou je pro stát velmi nevýhodná,“ zdůraznil Procházka.

Procházka připomněl, že zejména po odmítnutí privatizace Letiště Praha by bylo nelogické prodávat ČSA pod cenou. „Jestli stát chce získat privatizační výnos, stačí mu prodat například 20 procent akcií letiště přes burzu – a přijde si na mnohem více než při prodeji ČSA za stávajících podmínek,“ řekl Procházka. Restrukturalizace musí pokračovat Ačkoliv si vláda na vyřčení konečného ortelu o prodeji ČSA vyhradila další zhruba dva týdny, již několikrát vyslala nepřímý signál, že s úspěchem privatizace nepočítá. Pouze zhruba tři týdny před ukončením privatizačního procesu vláda výrazně obměnila složení dozorčí rady. Ministerstvo financí pak ve včerejším oznámení o přijetí privatizační nabídky Unimexu zdůraznilo, že „nastoupený proces restrukturalizace ČSA bude v každém případě nadále pokračovat tak, aby společnost současnou nepříznivou ekonomickou situaci zvládla co nejlépe“.

Restrukturalizační plán prezidenta ČSA Radomíra Lašáka přitom počítá jak se snižováním výdajů, včetně propouštění 860 zaměstnanců, tak s posilováním výnosů a zajištěním nezbytné likvidity. Podle Procházky má takto nastavený restrukturalizační plán šanci na úspěch. Zdůraznil ale, že vláda musí bezpodmínečně ukončit dvojvládí managementu a dozorčí rady ve společnosti. „Není možné, aby se vyjednávalo o restrukturalizačním plánu managementu, odborářů nebo dozorčí rady,“ řekl Procházka. „Obávám se, že dozorčí rada nic nového nevymyslí. Proto by vláda měla jednoznačně podpořit restrukturalizační plán managementu,“ řekl Procházka.

***

Prodej ČSA

Historie privatizace

1992

ČSA se změnily v akciovou společnost. Air France s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj získaly ve firmě 38 procent.

1994

Podíl Air France v ČSA byl odprodán Konsolidační bance.

říjen 2008

ČSA a Správa Letiště Praha podepsaly dohodu, která řeší majetkové vztahy na ruzyňském letišti. Aerolinky tak prý získaly zhruba miliardu korun.

leden 2009

Vláda premiéra Mirka Topolánka rozhodla o prodeji ČSA.

únor 2009

Ministerstvo financí vyhlásilo výběrové řízení. Toho se účastnily celkem čtyři firmy: konsorcium Unimex Group – Travel Service a dále firmy Odien, Air France-KLM a Darofan ze skupiny Aeroflot.

duben 2009

Vláda vyřadila ze hry o ČSA dva uchazeče: společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a firmu Odien, které patří CK Čedok.

srpen 2009

Společnost Air France-KLM se kvůli dopadům krize na leteckou dopravu stáhla ze soutěže o ČSA.

září 2009

Konsorcium Unimex Group – Travel Service za ČSA nabízí více než miliardu korun.

1 000 004 555,20 Kč taková je nabídka konsorcia Unimex Group–Travel Service za přesně 91,75procentní podíl státu v ČSA za předpokladu převzetí společnosti s nulovým vlastním jměním

Autor: