Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Do 60 km/h? V Praze bez trestu

Česko

Policisté při měření rychlosti mnohdy tolerují i desetikilometrové rozdíly mezi povolenou a skutečnou rychlostí vozu. Na padesátce tak považují za přestupek až rychlost 60 km/h a více.

PRAHA Jedete po Praze, minuli jste ceduli přikazující padesátku a na tachometru máte o osm kilometrů více? Žádný problém. Stále jste v toleranci policejních radarů. Ty totiž považují za přestupek až rychlost 60 kilometrů za hodinu. LN to potvrdil náměstek ředitele městských strážníků Ludvík Klema. „My máme radary dnes nastavené dokonce na šedesát kilometrů v hodině,“ řekl LN.

V Praze se tak maximální povolená rychlost vlastně vrátila do mezí, ve kterých byla před třinácti lety. Tedy do doby, kdy se v českých obcích jezdilo ještě běžně šedesátkou. Na tolerování desetikilometrového překročení povolené rychlosti se podle Klemy před pár měsíci v tichosti shodla státní a městská policie. Důvodem byla snaha sladit toleranci všech policejních měřičů v hlavním městě. „Dnes můžu prozradit, že jsme po dohodě s policií sladili toleranci na všech měřičích, tedy jak těch ručních, tak těch úsekových. Šlo o to, aby náš radar nebyl nastavený třeba na 55 km/h a jejich na 58 km/h. Takže teď je to výš. Je to v podstatě tak, že netolerujeme deset procent rychlosti, jak tomu bylo v minulosti, ale plus deset kilometrů v hodině,“ upřesňuje Klema nynější pravidla.

Státní policie se o skutečných hodnotách, které při měření rychlosti toleruje, nechce příliš bavit. Podle šéfa pražské dopravky Pavla Švrčuly by tím policisté jen navedli řidiče, aby jezdili rychleji, než jim povoluje zákon. Dopravní policie v Praze přiznává jen to, že bere v potaz povolenou odchylku radaru, tedy překročení rychlosti maximálně o tři kilometry za hodinu.

Tolerance? Podle výrobce Podobně se k tomu staví dopravní policisté a strážníci i z jiných měst republiky. „Při měření rychlosti radarem postupují strážníci dle technické dokumentace měřícího zařízení, které počítá s tolerancí +/- 3 km/h od naměřené rychlosti,“ říká například mluvčí městské policie v Brně Denisa Kapitánčíková. Jen o něco benevolentnější je brněnská dopravka. „Vzhledem k toleranci dané od výrobce nastavujeme při měření radary na 54 kilometrů,“ uvedl její mluvčí Pavel Šváb.

Stejně opatrní jako policisté v Brně jsou i dopraváci v Českých Budějovicích. Také tam podle oficiálních vyjádření počítají pouze s odchylkou radaru.

Pražská městská policie měří v hlavním městě rychlost dvěma způsoby. Jednak úsekovými radary na nejfrekventovanějších silnicích. Tyto měřiče, které počítají průměrnou rychlost v daném úseku, jsou například na Jižní spojce, Severojižní magistrále, ale například také v Počernické ulici v Hloubětíně. Vedle toho mají strážníci přenosné radary, kterými měří prakticky na celém území města. Před několika lety spustila městská policie takzvaný Projekt 100, ve kterém vybrala sto míst, kde bude pravidelně dohlížet na rychlost vozidel.

***

Padesátka snížila počet mrtvých

Je to třináct let, co Česká republika následovala okolní státy a snížila maximální povolenou rychlost v obci z 60 na 50 kilometrů za hodinu. Hned v prvním pololetí roku 1997 klesla nehodovost v obcích a méně tragické tam byly i následky dopravních nehod. Například za říjen a listopad roku 1997 zemřelo na silnicích v obcích o 35 lidí méně ve srovnání se stejným obdobím roku předchozího. Těžce zraněných bylo o 256 méně, počet lehkých zranění poklesl o 1429 a počet nehod o 3156. K radikálnímu zlepšení poměrů na silnici přispěla masivní mediální kampaň a časté policejní kontroly.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!