Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Do metra se vrátí turnikety

Česko

Černí pasažéři to budou mít v pražské hromadné dopravě čím dál těžší. Do dvou let se v metru znovu objeví turnikety.

PRAHA Generální ředitel pražského Dopravního podniku potvrdil, že o renesanci turniketů ve vestibulech pražského metra je už definitivně rozhodnuto. A objeví se dokonce dřív, než se předpokládalo.

Ještě letos na jaře se hovořilo o tom, že se instalují nejdříve v roce 2012, nebo 2013. Teď Martin Dvořák tvrdí: „Bude to ještě do roku 2010.“

Dopravní podnik na instalaci „hlídačů vstupu do metra“ spěchá. Souvisí to do jisté míry s tím, že rozpočet podniku pro příští rok je nižší než v jiných letech. „Díry v rozpočtu tím nezalepíme. Ale aspoň zvýšíme výnosy z jízdného,“ potvrdil LN Martin Dvořák.

Dopravce si od turniketů slibuje pokles počtu černých pasažérů. Revizoři by se pak soustředili na kontroly v autobusech a tramvajích.

Podle volných odhadů tvoří černí pasažéři až čtvrtinu z celkového počtu cestujících v pražské hromadné dopravě. Dopravní podnik kvůli nim přichází o miliardy korun.

Turnikety jsou však nákladná záležitost. Investice se mají pohybovat mezi jednou až dvěma miliardami korun. Bude to také vyžadovat stavební úpravy vestibulů pro potřeby hasičů a záchranářů. S nosítky se totiž přes turnikety nedá projít. Jestli to bude stačit k tomu, aby Dopravní podnik v příštím roce nemusel zdražovat jízdné, ale není vůbec jisté. Martin Dvořák bude navrhovat zvýšení přepravních tarifů i to, aby museli platit také důchodci nad 70 let. Ti dosud jezdí zadarmo.

„Chceme Prahu slaďovat se středními Čechy, kde důchodci platí. Doprava pro určité skupiny zdarma, to je výsada Prahy. Nikde jinde nic takového neznají,“ tvrdí Dvořák. Důchodci by ale podle něho mohli mít až padesátiprocentní slevu.

Ještě vloni se zdál být hitem plán zavést noční jízdné. Podle Dvořáka však Dopravní podnik tuto ideu zavrhl a už s ní nepočítá.

O kolik by jízdné podražilo, není v tuto chvíli jisté. V současnosti se ani samotné zdražení nejeví jako reálné. Pražští politici tomu kroku příliš nakloněni nejsou. Jízdné se již výrazně zdražovalo vloni.

Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka je další zdražování nemyslitelné. Jiní radní si umějí představit, že stoupne cena jednotlivých jízdenek, nikoliv tramvajenek. Opozice však kritizuje fakt, že na investice hromadné dopravy jde v příštím roce z městské kasy pouze miliarda, zatímco na pokračování výstavby městského okruhu 8 miliard korun.

„Cestující, kteří se uskrovní a jezdí po Praze hromadnou dopravou, tak vlastně doplácejí na ty, kteří se vozí auty,“ řekla předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská. Dopravní experti ovšem dostavbu městského okruhu považují za klíčovou dopravní stavbu, která má ulehčit zacpané Praze.

Kolínská tyto závěry zpochybňuje. Stavba městského okruhu má stát 30 miliard korun. Za takovou částku by se prý dalo postavit na 60 kilometrů tramvajových tratí.

***

Historie turniketů v pražském metru

Turnikety zmizely z metra v polovině 80. let minulého století. Vzorem pro odstranění se stalo vídeňské metro a podzemka v řadě německých měst. Naproti tomu v Paříži, New Yorku nebo ve Varšavě se cestuje uzavřeným metrem. Turnikety se mají vrátit do všech stanic.

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....