Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Do práce? Jedině lodí!

Česko

  9:20
PRAHA - Pražané si opět zvykají na zapomenutý dopravní prostředek. Je jím převoznická loď, na jejíž palubě mohou překonat Vltavu například mezi Trojou a Podbabou.

Přívozy se obnovují. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Dvacetikorunovou jízdenku na městskou hromadnou dopravu mohou Pražané udat i tam, kde by to nečekali. Kromě metra, tramvaje či autobusu jim totiž platí i na lodi. Přesněji na dvou pražských přívozech spojujících břehy Vltavy na severu města.

První z nich, označený P 1, je k nalezení v obci Zámky pod bohnickou skálou. Loďka jménem Čolek tu převáží cestující do protilehlých levobřežních Lysolají. Druhý, frekventovanější přívoz P 2 je odtud dva kilometry proti proudu řeky mezi Podbabou a Pohořím. Tady se převozník za pěkného počasí prakticky nezastaví. Lidé si tu totiž zkracují cestu z Dejvic do trojských zahrad.

Přívoz má pevně daný jízdní řád, kterým se ale příliš neřídí. Převozník, sedící ve chvílích volna ve své dřevěné boudě na levém břehu, totiž reaguje na každého příchozího cestujícího. Ten buďto zaklepe přímo na boudu, nebo na druhém břehu zazvoní na zvonec. 

Počet cestujících se výrazně liší ve všední dny a o víkendu. „Od pondělí do pátku tu převezu tak 200 až 300 lidí. O víkendu jich bývá až 800,“ popisuje vytíženost své dřevěné lodi pro deset lidí převozník Michal Pivoňka. Podle jeho slov vozí vedle výletníků i stálé cestující. „Jezdí tu lidi do práce nebo do školy. Jako jiní cestují autobusem, oni čekají v sedm ráno na loď,“ dodal Pivoňka.

Jeho slova vzápětí potvrzuje i mladá dívka nastupující v Podbabě. „Je to bezva zkratka. Jelikož bydlím v Bohnicích a na svou školu v Suchdole koukám z okna, je to pro mě fakt výborný,“ řekla pohledná cestující. Výletníci zas ocení, že se s nimi na druhý břeh dostane bez problémů i jejich pes, kolo nebo kočárek.

Ať už je cestující výletník, nebo pracující, musí za převezení zaplatit. K tomu mu poslouží označená dvacetikorunová jízdenka nebo časová průkazka dopravního podniku. Jediná jízdenka, která na lodi neplatí, je nepřestupní lístek za čtrnáct korun. Člověk by si ho totiž neměl kde štípnout. Svézt se však může také člověk se špatnou nebo žádnou jízdenkou. Ten pak platí dvacet korun přímo převozníkovi.

Oba pražské přívozy fungují po celý rok. Ve všední dny odplouvá první ranní loď v 5.40, poslední večerní pak v osm hodin. O víkendu je pracovní doba převozníka o dvě hodiny kratší. Jediné, co přívozy zastaví, je povodeň. Aby lodě nepřirazily k druhému břehu jinde, než chtěly, ukončuje se provoz obou pražských přívozů při prvním stupni povodňového nebezpečí.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...