Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Do Prahy míří „generál Patton“

Česko

Jarní edice průběžného festivalu Stimul přináší po koncertu Amona Tobina další hudební lahůdky. Zítra vystoupí v pražském Divadle Archa „hlasový predátor“ Mike Patton, den poté v Praze poprvé zahraje duo Matmos. České publikum má na zpěváka a hudebníka Mika Pattona trochu smůlu: vloni měl se svým projektem Peeping Tom zahrát na festivalu v Trutnově, ale celé letní evropské turné nakonec odvolal. Právě na trutnovském festivalu se „generál Patton“ představil kdysi s Faith No More. Jiný jeho projekt, Fantômas, zahrál vyděšeným divákům festivalu Rock for People v roce 2001.

Dlouhý životopis Jedna z nejoriginálnějších osobností současné hudby zahraje už zítra v pražském Divadle Archa v rámci festivalu Stimul. Patton je proslulý svým hlasovým i žánrovým rozsahem a schopností adaptovat se na jakýkoliv hudební styl.

V průběhu 90. let se proslavil po celém světě jako zpěvák skupiny Faith No More; po jejím zániku začal naplno iniciovat experimentální hudební projekty. Podílel se např. na albech experimentálních metalových Tomahawk, groteskního chaosu Mr. Bungle nebo deathmetalových jazzmanů Fantômas. Spolupracoval s beatboxerem Rahzelem, metalovou kapelou Dillinger Escape Plan, tvůrcem instrumentální hudby Johnem Kaadou, newyorskými jazzmany (na labelu Johna Zorna vydal dvě sólové desky), objevuje se na albech Björk anebo v poslední době v elektronickém projektu s Christianem Fenneszem. Založil si vlastní label Ipecac, na kterém dává příležitost nadějným kapelám všech žánrů.

Při vůbec prvním sólovém pražském koncertu mu budou zdatnými spoluhráči italští ZU, kteří holdují originální a tvrdé fúzi free jazzu, hardcoru a punku.

Kde je možnost řezu, tam je šance léčit Další událostí příznivců experimentální elektroniky bude koncert sanfranciského dua C. Schmidta a Drew Daniela alias Matmos, kteří se představí den po Pattonovi ve speciální šestičlenné sestavě.

Už přes deset let je jejich kreativita a smysl pro humor staví do čela současné generace hudebníků využívajících neomezené možnosti sampleru. Nasamplovali na svých deskách téměř vše myslitelné, od zažívacího traktu po zvuky vaginy či pleskání spermatu. Zvuky pro album A Chance to Cut is a Chance to Cure (Kde je možnost řezu, tam je šance léčit, 2001) natáčeli na klinice plastické chirurgie. Z nahrávek odsávání tuku, endoskopie, transplantace tváře či laserové operace oka vytvořili beaty pro gradující, proměnlivé skladby.

Služeb Matmos využívá na remixy i živé hraní špička současné hudby všech žánrů (Björk, Kronos Quartet, Wolf Eyes nebo Antony and the Johnsons). Letos v květnu vydali nové album Supreme Baloon. Jejich živé produkce rozhodně nejsou sedánkem klikajících hráčů na laptop, ale mají pověst zábavné, živě vytvářené show plné samplování a nápaditých videoprojekcí.

Autor: