Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Do Vídně blíž než do Prahy

Česko

  10:57
BRNO/VÍDEŇ - Brno je předměstí Vídně, říkalo se za starého Rakouska. A stále platí, že nejbližším hlavním městem k moravské metropoli není Praha, ale Vídeň a Bratislava.
Na jízdném Brno-Vídeň vydělávají České dráhy.

Na jízdném Brno-Vídeň vydělávají České dráhy. foto: Lidové noviny

Prátr na dosah ruky, kousek do císařského Hofburku i do Schönbrunnu. A k tomu tisíce podnikatelů, obchodů a dalších příležitostí. Brňané se opět učí jezdit do Vídně.
 
„Čeština tu zní stále častěji,“ přiznává Karl Ritter, který prodává v obchodě na honosné vídeňské Maria-Hilfer Strasse. A jeho slova potvrzují i dopravci. Boj, který donedávna vládl na trase mezi Brnem a Prahou se přenáší na silnice a koleje mezi moravskou a rakouskou metropolí. „Do Vídně cestuje z Brna pořád více lidí, dálnice chybí jako sůl,“ soudí i honorární konzul Rakouska v Brně Pavel Kutálek.
 
Žluté autobusy Student Agency poprvé do Rakouska zamířily přibližně před dvěma lety. Dnes jezdí do Vídně čtyřikrát denně. „I když zájem mírně roste, zatím ho stačíme pokrývat a neuvažujeme tedy o zvýšení počtu linek. Kdyby však vyvstala potřeba, jsme schopni nasadit třeba vícekapacitní autobusy,“ uvedl majitel Student Agency Radim Jančura.

Do Vídně na řízek či kávu?

Hlavně na letiště Autobusoví dopravci většinou alespoň část spojů vedou až na vídeňské letiště, které brněnští podnikatelé a obchodníci berou jako start svých cest častěji než Prahu. „Cesta sice trvá skoro stejně dlouho, ale servis ve Vídni je lepší. A navíc, při cestě z Brna na pražskou Ruzyni nikdy není jasné, jestli vás něco nezdrží,“ míní podnikatel Roman Pánek.
 
Obdobně smýšlí i honorární konzul Pavel Kutálek. „Z vlastní zkušenosti mohu říci, že dávám přednost odletu z vídeňského letiště než z Ruzyně. Jak bude vypadat D1 totiž nikdy nikdo neví a nejistota, zda na letiště vůbec dorazíte, při cestě do Vídně odpadá. Dokonce jsem zažil, že kvůli zácpě ve Vídni, kde jsem uvízl i já, pozdrželi lety,“ doplnil Kutálek.

Kdo zatím na cestování mezi Brnem a Vídní vydělává, jsou České dráhy. Mají strategickou výhodu – i když na rakouském území musí po loňských povodních stále jezdit vlaky pomaleji, přesto je železniční spojení obou měst rychlejší než cesta autobusem či autem. Vlak zastaví ve Vídni už za hodinu a půl.
 
Zájem o cesty do Vídně se zvedl proti loňskému roku o polovinu. Dráhy tento úspěch připisují zejména Pendolinu, které na trať vypravují třikrát denně už čtyři měsíce. Přesto zcela spokojeny nejsou. „Vlaky Pendolino z Prahy do Vídně jsou zatím naplněny v průměru ze čtyřiceti procent. To je málo proti průměrné sedmdesátiprocentní vytíženosti těchto spojů do Ostravy. Ze zkušenosti víme, že poptávka je v zimním období nižší, ale výrazně stoupá s turistickou sezónou,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele Českých drah pro dopravu Jiří Kolář. Jeho slova hezké počasí už potvrzuje. Poptávka po zmíněných spojích stoupla za poslední měsíc o patnáct procent. „Moderní vlaky Českých drah využívají i Rakušané pro víkendové návštěvy Česka,“ dodal náměstek Kolář.
 
Cesta po železnici zůstane rychlejší minimálně do dokončení plánované dálnice Brno–Vídeň. Je to výhoda téměř historická, trať mezi oběma městy byla první železnicí v českých zemích, po níž jezdily parní lokomotivy. První vlak po ní do Brna přijel už v roce 1839.

Na konkurenčním boji vydělávají cestující

Železnice však má jiný problém, a tím je cena. Přestože v souvislosti se zavedením vlaků Pendolino nabízejí České dráhy také slevy, jejich ceny se pořád jen těžko rovnají například autobusové dopravě. „Trasa z Brna do Vídně a zpět přijde cestujícího na 594 korun. Zákazníci, kteří vlastní Inkartu, zaplatí dokonce jen 348 korun,“ upřesnil Ondřej Kubala z tiskového oddělení drah. Student Agency se svými 150 korunami za jednu jízdu, respektive třemi stovkami za cestu na schwechatské letiště, zůstává tvrdým konkurentem. Také další dopravci se snaží nabídnout výhodné tarify – například brněnský Tourbus účtuje za jízdenku 200 korun.
 
„Zájem o tuhle linku v posledních měsících zaznamenává drobné výkyvy – pozitivní i negativní. Zda to má přímou souvislost s nastupující konkurencí, ať už autobusouvou nebo vlakovou, nedokážu posoudit. Odliv cestujících rozhodně není tak dramatický,“ uvedl ředitel dopravního úseku společnosti Tourbus Antonín Grund. V současné době tento dopravce uvažuje o redukci některých ranních nebo nočních spojů do Vídně. „Nebudeme je rušit, spíše je jen omezíme na některé dny v týdnu,“ dodal Grund s tím, že jeho společnost nabízí v současné době nejnižší cenu za jízdu z Brna do Vídně - 140 korun do centra a o šedesát korun více za dopravu na vídeňské letiště. Společnost tak prý musela pružně reagovat při nástupu konkurence, která nastavila časy odjezdů velmi podobně jako Tourbus.
 
Do budoucna hledí dopravci většinou s optimismem. „Vídeň je pro jižní Moravu zapomenutým klenotem,“ míní například Radim Jančura. Těch, kteří si město budou chtít prohlédnout a nejen projet cestou na letiště či do Chorvatska, podle něj bude přibývat.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!