Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Dobrý rok vinařů z USA zaplatí Asie

Česko

NEW YORK Situace na trhu s vínem by se měla v příštím roce zlepšit. Doufají v to američtí vinaři, podle nichž bude v silném růstu pokračovat Asie. Dařit se ale znovu bude i dražším vínům, jejichž prodeje srazila globální hospodářská krize v posledních dvou letech asi nejvíc. Z jednotlivých vín by měl být větší zájem o ryzlink a podobné odrůdy.

Konzumenti jinak mohou čekat jak příznivé ceny, tak solidní výběr, tvrdí experti.

Stav ekonomiky byl v letošním roce jedním z hlavních témat především pro severoamerické producenty jakostních vín vyšší cenové kategorie. Mnoho je jich z Kalifornie, z věhlasných oblastí, jako je Napa. Prodej vín s cenou 30 a více dolarů za lahev (zhruba od 600 Kč) jim klesl velmi výrazně, převážně kvůli celkovému propadu spotřebitelských výdajů v USA.

„Vzhledem k tomu, že ekonomika dražších vín je úzce spjata s vynikajícím stavem hospodářství a tvorbou bohatství, byly poslední dva roky samozřejmě velmi těžké pro vinaře z oblasti Napa i dalších lokalit, kde se vyrábí víno nejvyšší kvality,“ poznamenal bývalý šéf internetové společnosti America Online Barry Schuler. Ten spolu s manželkou spoluvlastní společnost Meteor Vineyard, která se věnuje výrobě vín právě v Napa Valley.

Teď už se ale trh podle Schulera zřetelně zlepšuje a producenti se musejí rozhodnout, co dál. „Myslím, že všichni se dívají směrem k Asii, kde je najednou vidět zájem o jemná a vysoce kvalitní vína. A to jak u sběratelů, tak u mladých podnikatelů, kteří poprvé získali určité bohatství,“ podotýká Schuler.

Více ale začínají za dražší vína utrácet i Američané. V nejhorší fázi krize se prémiovým vínům většinou vyhýbali, a když už museli dát za lahev vyšší částku, kupovali jen prověřené značky. To se teď mění a lidé si kupují i vína, s nimiž zatím nemají mnoho zkušeností.

„Lidi už si věří o trochu víc,“ říká výrobce vín Doug Shafer. Vinice má také v Napa Valley a jeho společnost Shafer Vineyards na trh dodává ceněný cabernet sauvignon Hillside Select.

Shafer si myslí, že v příštím roce bude pokračovat trend, kdy restaurace uzavírají smlouvy s vinaři, od nichž nakupují víno, a to prodávají pod svou vlastní značkou. Tento trend hodně podpořila recese, takže kvalitní réva i víno zlevnily a byly dostupnější. Spotřebitelé tak podle Shafera zřejmě dál budou hledat výhodný poměr mezi kvalitou a cenou. „Bude možné najít opravdu dobrou nabídku,“ říká.

Někteří spotřebitelé v USA ale zřejmě budou výhodný nákup hledat i mezi dováženými víny, především z Argentiny, Chile, Portugalska, Francie nebo ze Španělska. „Jak se bude stav ekonomiky zlepšovat, v což doufáme, začnou spotřebitelé hledat chuť i hodnotu. A tyto země to nabízejí,“ tvrdí například autoři publikace „What to Drink with What You Eat“ (Jaký nápoj k jakému jídlu) Karen Pageová a Andrew Dornenburg.

Dalšího nárůstu popularity se podle Pageové a Dornenburga dočká už tak dost populární ryzlink. „Ten už dlouho považujeme za víno, které je z bílých vín k jídlu nejvhodnější,“ tvrdí autoři. Oblibě se podle nich budou těšit i ta vína, která se ryzlinku podobají. Jako příklad uvádějí Pinot gris (rulandské šedé) z Oregonu, argentinské Torrontés nebo španělské Albariňo.

***

Jak se bude stav ekonomiky zlepšovat, začnou spotřebitelé hledat chuť i hodnotu

Autor: