Přitom na začátku stála vážně míněná iniciativa pánů z asociace CentMail, kterou založili zaměstnanci Yahoo. Podle nich by pro každý e-mail byla potřeba jakási virtuální poštovní známka v ceně asi osmnácti haléřů, přičemž většina by šla na charitu. Známka by zároveň fungovala jako elektronický podpis, takže by i zpřehlednila elektronickou komunikaci. Nápad je to ve své podstatě chvályhodný, ale jeho realizace se nejspíš nikdy nezdaří. V první řadě by na něj museli přistoupit všichni, kteří e-mail používají. A jen si představte celou tu řádku operačních systémů, různých klientů a dalšího softwaru, kterou může dohromady spojit systém tak jednoduchý, že přežil téměř čtyři desetiletí bez větších změn. Jakýkoli pokus něco upravovat nebo vylepšovat je tak už dopředu odsouzen k zániku.
Ai kdyby se snad něco podobného podařilo protlačit (dejme tomu, že by EU spřáhla síly s Microsoftem, to už by nejspíš dokázalo pohnout světem), bylo by jen otázkou času, kdy by se známky začaly ve velkém falšovat anebo krást ze špatně zabezpečených počítačů.
Jakkoli je tato iniciativa už dopředu odsouzena k neúspěchu a slouží spíše k pobavení odborné veřejnosti a strašení té laické (titulek o zpoplatnění e-mailů je stejně úderný jako ten o zdražení elektřiny), do jisté míry ukazuje cestu, po které by se dalo v boji se spamem postupovat kupředu. Stačilo by postupně prosazovat, že je normální své maily elektronicky podepisovat, a ty nepodepsané brát jako „méněcenné“ a podle toho s nimi při filtrování zacházet.
Do té doby však nezbývá nic jiného než nějak vydržet. Každý čtyřmiliontý spam totiž svému odesílateli poskytne kýžený výsledek – přinese mu nějaký zisk.
***
Stačilo by maily elektronicky podepisovat, nepodepsané brát za méněcenné
O autorovi| Ondřej Pohl, vedoucí sekce Svět techniky Lidovky.cz