Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Dodávky začaly platit mýtné

Česko

Kromě kamionů musejí od 1. ledna platit mýto i menší nákladní vozy. Přinese to 600 milionů korun za rok

PRAHA Ekonomická krize se podepsala na příjmech, které má stát z mýtného systému. Dopravci loni jezdili výrazně méně než předloni, a za používání českých dálnic a rychlostních silnic tak odvedli skoro o deset procent méně než v roce 2008.

„V roce 2009 předepsal český elektronický mýtný systém kamionům mýtné v hodnotě přes 5,54 miliardy korun,“ řekla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které je provozovatelem mýtného systému.

Státu tak zaplatili přepravci nejnižší částku za všechny tři roky fungování mýtného systému. Propad oproti roku 2007 byl nicméně minimální. V roce 2009 se vybralo jen o dvacet milionů méně.

Nejmasivnější propad výběru mýtného se odehrál hned v prvních měsících roku. V lednu a únoru se jezdilo méně především kvůli odstávkám továren, se kterými souvisel i pokles výkonů v dopravě. Výběr mýta se tak v těchto měsících snížil skoro o dvacet procent oproti roku 2008. Naopak v prosinci se loni vybralo o skoro pět procent více než předloni. V prosinci roku 2008 se totiž začala naplno projevovat krize snížením intenzity nákladní dopravy.

Příští rok bude podle všeho výběr mnohem vyšší. Mýto budou nově platit všechny automobily nad 3,5 tuny. Dosud to byly jen „kamiony“ nad dvanáct tun. Stát si od toho slibuje dalších 600 milionů korun do mýtného systému. Pokud by byl letošní rok na úrovni toho loňského, vybral by tak stát celkově asi 6,2 miliardy korun. Česko platí firmě Kapsch za provoz systému každoročně miliardu korun. Letos také zaplatí za výstavbu mýtných bran na silnicích první třídy a nově zprovozněných úsecích dálnic a rychlostních silnic, což bude přibližně čtvrt miliardy korun.

Zdražovat se zatím nebude Podle ministerstva dopravy se nechystá žádná úprava částek, které dopravci platí za ujetí jednoho kilometru po zpoplatněných silnicích a dálnicích. „Pouze dojde od února ke zvýšení v pátečních časech a jindy ke kompenzačnímu snížení. Zdražení jako takové se nechystá,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Od února totiž budou platit dopravci v pátek od 15 do 21 hodin oproti jiným dnům vyšší sazbu. Vícenápravová vozidla zaplatí zhruba o padesát procent více, menší vozy se dvěma nápravami pak o 25 procent více. Proti možnému zdražování se staví sdružení ČESMAD Bohemia. Jeho generální tajemník Martin Špryňar upozornil, že už nyní dopravci platí průměrně výrazně více než před lety za dálniční kupony. „Za známky dali dopravci 14 tisíc za jednu. Loni byl průměrný výběr na jednu jednotku 60 tisíc korun,“ uvedl Špryňar.

Mýtné se platí nově i na Slovensku V noci na včerejšek byl spuštěn mýtný systém také na Slovensku. Na rozdíl od českého mikrovlnného systému Slováci využívají sledování vozidel satelitní technologií. Systém už měl fungovat od loňského ledna, Slovensko jeho start ale několikrát odložilo kvůli nesrovnalostem ve výběrovém řízení.

V pondělí budou proti mýtu protestovat především malí a střední slovenští přepravci, kteří tvrdí, že jim výrazně zvýší náklady a mnoho z nich zlikviduje.

Elektronické mýto platí na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy všechna vozidla nad 3,5 tuny. Kilometr jízdy na těchto úsecích vyjde dopravce od 6,3 centu (asi 1,70 Kč) do 20,9 centu (asi 5,53 Kč) bez DPH podle typu silnice a kategorie vozidla. Mýtné na Slovensku je tak mírně dražší než to české, navíc je u našich východních sousedů výrazně více zpoplatněných úseků silnic první třídy.

***

Výběr mýtného (v milionech korun)

1451

1397 1400

1318

1200

1000

I/2007 II/2007 III/2007 IV/2007

1624

1564

1523

1434

I/2008 II/2008 III/2008 IV/2008

1450

1395 1417

1282

I/2009 II/2009 III/2009 IV/2009

Mýto v Česku

Mýto začaly na českých dálnicích a rychlostních silnicích platit automobily o hmotnosti nad dvanáct tun 1. 1. 2007. 5 543 272 476 korun zaplatili dopravci loni za používání českých dálnic, rychlostních silnic a některých silnic I. třídy. Je to o 9,47 procenta méně než v roce 2008. Částka je srovnatelná s výběrem mýtného v prvním roce fungování systému. Za tři roky elektronického mýtného zaplatili přepravci 17,25 miliardy korun. Od letošního roku musí platit mýtné i nákladní automobily o hmotnosti nad 3,5 tuny. Jejich vlastníci si dosud kupovali dálniční známku. Mýto začnou platit v momentě, kdy skončí její platnost, nejpozději tedy od 1. února 2010 v případě, že mají nalepený loňský roční kupón. 1. 1. 2010 začalo platit mýtné i na Slovensku. Zpoplatněna jsou všechna vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny.

Autor: