OTÁZKA ČTENÁŘE
Myčka poškodila anténu na mém voze. Před vjezdem do myčky jsem ji sklopil. Nic jiného s ní udělat nejde - v návodu od výrobce je uveden jen tento způsob. Tři roky jezdím do různých mycích linek a dosud se to nestalo. Provozovatel této myčky mi sdělil, že jsem si ji měl demontovat a že to mají na informační tabuli. Prý se takové případy u jejich linky stávají. Nakonec na mě křičel s tím, že škodu neuhradí, i když jsme sepsali reklamační protokol o poškození vozidla. Škoda dosahuje asi 1200 až 3000 Kč. Co mohu požadovat?
ODPOVĚĎ IVANY PICKOVÉ
Podle mne odpovídá provozovatel myčky za škodu podle § 421 občanského zákoníku (OZ), jde o odpovědnost za škodu na převzaté věci. Nevyžaduje se zavinění, provozovatel prostě odpovídá za škodu. Neodpovídal by pouze tehdy, kdyby k ní došlo i jinak (např. živelní katastrofou). Pošlete mu doporučený dopis s dodejkou, v němž uplatníte nárok na náhradu škody a uvedete termín, do něhož jste ochoten na zaplacení čekat.
Myslím, že provozovatel myčky nedbá povinnosti, kterou mu dává § 415 OZ - nepočíná si tak, aby nedocházelo ke škodám na majetku, když přiznává, že podobné příhody se u myčky stávají. Nebylo by od věci upozornit na jeho jednání živnostenský úřad.
O autorovi| autorka je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR