Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Dokonale umytá anténa

Česko

VÁŠ PROBLÉM

OTÁZKA ČTENÁŘE

Myčka poškodila anténu na mém voze. Před vjezdem do myčky jsem ji sklopil. Nic jiného s ní udělat nejde - v návodu od výrobce je uveden jen tento způsob. Tři roky jezdím do různých mycích linek a dosud se to nestalo. Provozovatel této myčky mi sdělil, že jsem si ji měl demontovat a že to mají na informační tabuli. Prý se takové případy u jejich linky stávají. Nakonec na mě křičel s tím, že škodu neuhradí, i když jsme sepsali reklamační protokol o poškození vozidla. Škoda dosahuje asi 1200 až 3000 Kč. Co mohu požadovat?

ODPOVĚĎ IVANY PICKOVÉ

Podle mne odpovídá provozovatel myčky za škodu podle § 421 občanského zákoníku (OZ), jde o odpovědnost za škodu na převzaté věci. Nevyžaduje se zavinění, provozovatel prostě odpovídá za škodu. Neodpovídal by pouze tehdy, kdyby k ní došlo i jinak (např. živelní katastrofou). Pošlete mu doporučený dopis s dodejkou, v němž uplatníte nárok na náhradu škody a uvedete termín, do něhož jste ochoten na zaplacení čekat.

Myslím, že provozovatel myčky nedbá povinnosti, kterou mu dává § 415 OZ - nepočíná si tak, aby nedocházelo ke škodám na majetku, když přiznává, že podobné příhody se u myčky stávají. Nebylo by od věci upozornit na jeho jednání živnostenský úřad.

O autorovi| autorka je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR