Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Doping? V opeře běžná věc

Česko

Za několika odřeknutími věhlasných pěvců v poslední době stojí prý přílišný tlak manažerů a intendantů

Magdalena Kožená, Anna Netrebko, Rolando Villazón, Neil Shicoff, Elina Garanča, Endrik Wottrich. Co jméno, to pěvecká hvězda současnosti. Společné mají také to, že v jednom týdnu odřekli vystoupení na nejprestižnějších pódiích: Wottrich v Bayreuthu, ostatní na Salcburském festivalu.

Je to jen shoda okolností, nebo je operní svět nemocný celý, jak říká v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung wagnerovský pěvec Endrik Wottrich? Podle jeho líčení, které vzbudilo značný rozruch, panují v zákulisí opery poměry podobné vrcholovému sportu nebo světu topmodelek.

Být perfektní. Za každou cenu

To, že mezi primadonami vždycky panovaly intriky, je fakt starý jako opera sama. Ovšem dnes, kdy je operní provoz byznysem, v němž jde hlavně o velké peníze, jsou zpěváci pod nesmírným tlakem manažerů, intendantů a nahrávacích firem.

Všemi obletovaná operní diva zazpívá v Salcburku jeden tón falešně, a tím si podepíše „rozsudek smrti“. Publikum a kritika, jež ji vynášely, ji okamžitě zatratí a další šanci na festivalu nedostane.

„Hlas už není vnímán jako citlivý lidský orgán, ale jako stroj,“ vysvětluje své rozčarování třiačtyřicetiletý tenorista Wottrich a pokračuje: „Stojíme před volbou, zda vystoupit v indispozici, a vystavit se útoku kvůli nedokonalému výkonu. Anebo můžeme odříci kvůli nemoci a být osočováni, že jsme rozmazlení.“ Na sopranistku s pověstí femme fatale Annu Netrebko, která v Salcburku onemocněla zánětem hrtanu a odřekla vystoupení, se ze všech stran snesly výtky za nespolehlivost. Ne každý protagonista, má-li tolik síly a dostane se na špičku, vydrží žít a zpívat pod neustálým tlakem, který jej nutí podávat stoprocentní výkony za všech okolností. Nastupují antidepresiva, alkohol a další povzbuzovadla. To potvrdila i špičková bulharská mezzosopranistka Vesselina Kasarova. „V opeře je to jako mezi lidožrouty. Impresáriové žádají velká procenta a mnoho zpěváků bere prášky, aby vydrželi tak náročný životní styl. A to ani nemluvím o plastických operacích, protože každý musí vypadat perfektně. Stres je v naší profesi příliš velký, neustále musíme cestovat a vystupovat a hroutíme se, že nebudeme dokonalí,“ řekla Kasarova.

„Opera je prolezlá dopingem jako Tour de France,“ nebere si Wottrich servítky. „Někteří tenoristé berou kortizon, aby měli jistotu, že jejich hlas utáhne výšky, alkohol je tu na denním pořádku. Strach se stal všudypřítomným faktorem: sólisté užívají betablokátory, aby měli kontrolu nad nervozitou, která už není tou starou dobrou trémou. Každý prostředek se zdá být dobrý, aby člověk dostál očekáváním. A to je pro mnohé pěvce začátek konce.“

Média a kliky

Ne nadarmo se říká, že pěvci mají v hrdle zlato. I doslovný význam je pravdivý. Krásný hlas může vynést miliony - jeho majiteli i manažerovi. Úvodní přirovnání k topmodelkám není tak přitažené za vlasy: například pohledná operní diva Anna Netrebko má reklamní smlouvu s firmou O2. Podle Endrika Wottricha jsou manažeři jako kobylky. „Chtějí pěvce využít, jak nejvíc to jde, nemá to daleko k prostituci.“

Opera už dávno není týmová práce. Stala se výrobnou hvězd, každý myslí jen na sebe. Značnou vinu na tom nesou i média, která protagonisty posuzují podle měřítek Paris Hiltonové. „Od Anny Netrebko se neočekává, že na jevišti bude Violettou v Traviatě. Chtějí vidět tu, co znají z reklamy: krásnou, veselou a energickou,“ domnívá se Wottrich. „Asi bych se zastřelil, kdybych měl hlas jako Rolando Villazón a noviny by můj obraz zredukovaly na ,Mr. Beana opery‘ jen kvůli tomu, že mám hnědé oči a jsem vtipný,“ uvádí příklad svého pěveckého kolegy.

Ikona, a nikoli skutečný hlasový výkon má podle Wottricha větší váhu. „Já jsem podle tohoto způsobu uvažování ,ten, který chodí s Katharinou Wagnerovou‘, a ne tenorista,“ říká přítel možné dědičky festivalového impéria v Bayreuthu.

Soudí rovněž, že úspěch inscenace je často zmanipulován. Běžně se prý používá klaka a podplácí se kritika. „Za mou učitelkou zpěvu přišli zástupci takzvané chapeauclaque a otevřeně si řekli o peníze, jinak prý budou na představení bučet. Znám jich několik osobně, jsou mezi nimi dokonce novináři,“ rozčiluje se pěvec, který z vlastní zkušenosti ví, jak podplacená klaka dokáže zmanipulovat publikum. „Uvědomuji si, že porušuji nepsané pravidlo, které radí o tomto nemluvit, ale moje trpělivost je u konce.“

Případ odřeknuvší Anny Netrebko proběhl zpravodajskými agenturami a světovým tiskem. Rozdělil lidi na dva tábory - jedni ji haní jako zhýčkanou divu, další se jí zastávají. V Pergolesiho Stabat mater nakonec Netrebko pohotově zastoupila nenápadná německá sopranistka Christine Schäferová. A výsledek? Byla lepší než originál.

Autor: