Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Doplňkové služby řetězcům klienty nezískají

Česko

Výběr zájezdů, nabídka jízdenek na vlak nebo možnost pojištění. To vše má do tuzemských obchodních řetězců nalákat více zákazníků. Podle odborníků však tyto akce příliš nefungují.

PRAHA Do repertoáru domácích obchodních řetězců již dávno nepatří jen nabídka potravin a běžného spotřebního zboží. Ve snaze přilákat nové a udržet stávající zákazníky se totiž obchodníci stále častěji pouštějí do zcela nových oblastí.

Přestože některé řetězce si tuto strategii nemohou vynachválit, odborníci na marketing jsou k úspěchu podobných projektů skeptičtí. Alternativní koncepty nabídek jsou totiž často bezhlavě okopírované ze zahraničí, aniž by byly uzpůsobené místnímu trhu.

„Místo aby supermarkety rozšířily sortiment nabízených potravin například o lokální produkty, dělají z prodejen totalitní obchody, a aby tomu dodali lesk, tak nabízejí služby, které nejsou primární,“ řekl Daniel Köppel, šéfredaktor časopisu Marketing & Media. Podle něj navíc řetězce nemají rozšířenou nabídkou velkou šanci přilákat a udržet si nové zákazníky. „Jejich klientela je až z 95 procent tvořena lidmi z blízkého okolí. Platí, že nakupujete v obchodě, který máte nejblíže domovu,“ řekl Köppel.

Přesto se některé řetězce přímo předhánějí v rozšiřování alternativních nabídek. Již dnes se tak lidé mohou vydat do obchodu a kromě nákupu si zařídit třeba půjčku. „V současné době mohou naši zákazníci využívat Tesco Finančních služeb, které jsme loni rozšířili o osobní půjčku a co-brandovanou kreditní kartu,“ řekla Jana Háková, mluvčí Tesco Stores ČR.

Alternativní nabídka služeb či produktů je přitom výhodná nejen pro obchodí řetězec, ale i pro jeho partnerskou firmu. „Partnerům tento způsob nabízí přístup k novým zákazníkům a pro obchodní řetězce je to způsob, jak si udržet zákazníky, přilákat nové a povzbudit jejich věrnost,“ řekla Markéta Dvořáčková, mluvčí GE Money Multiservis. Právě s touto firmou Tesco nabízí svým zákazníkům co-brandovanou kreditní kartu. To, že tento způsob považují obchodníci za úspěšný, dokládají i plány do budoucna. Například Tesco v České republice uvažuje o rozšíření nabídky finančních služeb o pojištění a ještě letos plánuje spustit telekomunikační služby pod značkou Tesco Mobile. Pozadu nezůstává ani konkurence. „Nadstavbové služby zvyšují loajalitu a představují i konkurenční výhodu,“ řekla Romana Nýdrle, mluvčí řetězce Makro Cash &Carry. Ten zákazníkům kromě zvýhodněného mobilního tarifu nabízí i splátkový prodej, úvěr, leasing a různé formy pojištění. „Jako pilotní program nabízíme hotelové poukázky ve vybraných 40 hotelech po celé republice,“ dodala Nýdrle.

Diskontní obchody Lidl zase spoléhají na spolupráci s Českými drahami. Na začátku března Lidl spustil již třetí kolo prodeje vybraných jízdenek za zvýhodněné ceny. Loni jich takto prodal zhruba 28 tisíc kusů, letos již chce prodat sto tisíc. Se svou troškou do mlýna alternativních nabídek přispívá i řetězec Billa. Ten loni v únoru začal ve svých supermarketech nabízet zájezdy své dceřiné společnosti, cestovní kanceláře TS Billa Travel.

***

Řetězce

Doplňkové služby

Vymezit se vůči konkurenci a oslovit více zákazníků pomocí nadstandardní nabídky neobjevili obchodníci teprve s příchodem krize. První alternativní nabídky se objevovaly již ve třicátých letech minulého století. V Česku se tento koncept začal ve větší míře uplatňovat koncem devadesátých let minulého století.

Autor: