Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Dopraváci pouze píší, píší, píší

Česko

Policisté by měli vyšetřovat pouze nehody, při kterých dojde ke zranění. Jinak nebudou mít čas kontrolovat přestupky v provozu, říká expert na silniční dopravu Stanislav Huml.

* LN Aktuální statistika za rok 2007 ukázala, že počet dopravních nehod se ve srovnání s rokem 2006, kdy byl zaveden bodový zákon, zvýšil. Čím si nárůst vysvětlujete?

Loňský rok byl zvláštní. První pololetí bylo velmi, velmi negativní. Teprve od třetího kvartálu začala nehodovost zase klesat. První velké hodnocení bodového systému už provedlo Centrum dopravního výzkumu. Příčiny tam byly jasně pojmenovány. Poklesla totiž práce dopravní policie a trochu zkolabovala i prevence. S řidiči se zkrátka málo pracovalo.

* LN Jak se podle vás bude ohledně silniční dopravy vyvíjet rok 2008? V čem vidíte rizika?

Obávám se dalšího odlivu lidí od policie. Odchází jich skutečně mnoho. Bylo sice slíbeno, že po vstupu do Schengenu přijde do dopravky mnoho lidí z cizinecké policie, podle mých informací se to ale nenaplní ani náhodou. A to je opravdu problém. Dokud nebude dopravka oproštěna od administrativy a zbytečných úkonů a nebude vidět na silnicích, moc se toho nezmění.

* LN Jakou zbytečnou práci, která jim bere čas na silniční kontroly, dopraváci dělají?

Dopravní policie by nemusela vyšetřovat všechny nehody. To je totiž služba spíš pro pojišťovny. Ve světě je běžné, že když si řidiči pomačkají plechy a domluví se mezi sebou, jde se od toho. Tady se nehoda čtyři hodiny vyšetřuje a na to je navázána spousta dalších lidí. Místo toho, aby policisté byli vidět na silnicích, kde by měřili hladinu alkoholu, a hlídali jízdu na červenou, tak jezdí od nehody k nehodě a píší, píší, píší.

* LN Co by se podle vás mělo změnit jako první?

Určitě to, aby se nemusely vyšetřovat všechny nehody. Ta hranice škody 50 tisíc korun, ke které se volá policie, by se měla výrazně zvýšit. Je otázka, jestli o nějaké hranici vůbec mluvit. Vyšetřovat by se mohly pouze nehody se zraněním nebo ty, při kterých se lidé mezi sebou nedokážou dohodnout. Měl by se také zvýšit počet policistů.

* LN Jaký je zájem o práci u dopravní policie?

Služba u dopravky je na žebříčku policie na tom posledním místě. Jsou to nejhůře placená místa. Přitom znalosti musí mít ti lidé hodně vysoké. Kromě zákona o provozu na pozemních komunikacích musí znát pravidla pro řidiče z povolání, musí znát přestupkový zákon, trestní zákon... Je toho opravdu hodně.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!