Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Dráhy chtějí levnější proud, jdou na trh

Česko

PRAHA České dráhy chtějí od příštího roku odebírat elektřinu pro vlaky přímo od distributora proudu, chystají proto výběrové řízení. Tendru se chce zúčastnit i společnost ČEZ, její šéf Martin Roman proto rezignoval na členství v dozorčí radě ČD. Informaci serveru týdeníku Ekonom dnes ČTK potvrdil mluvčí elektrárenské firmy Ladislav Kříž.

„Nemohu jako předseda představenstva a generální ředitel ČEZ být členem dozorčí rady Českých drah v době, kdy si budou vybírat dodavatele elektřiny,“ komentoval své rozhodnutí Roman, který se chce vyhnout podezření ze střetu zájmů.

České dráhy dosud odebírají proud přes prostředníka, kterým je státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Té patří troleje a donedávna mohla být podle zákona jediným dodavatelem trakční elektřiny. SŽDC před rokem uzavřela po tendru tříletou smlouvu s ČEZ, podle Ekonomu s cenou 1981 korun za megawatthodinu (MWh) pro všechny železniční dopravce.

Poté však nastal pád cen elektřiny na burze, aktuální cena je kolem 1100 korun za MWh. Správa železnic se proto stala terčem kritiky dopravců i veřejnosti za to, že platí a účtuje dopravcům za elektřinu příliš. „My jsme pro nízkou cenu tehdy udělali maximum, ten pád cen nikdo nečekal,“ říká dnes mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Změna energetického zákona letos umožňuje Českým drahám, aby si samy vybraly dodavatele proudu. „Dráhy kvůli vysoké ceně začaly podnikat kroky, aby mohly od roku 2010 odebírat elektřinu samostatně. Díky změně se to podařilo technicky vyřešit na přelomu října a listopadu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Převratné změny mají však hned několik právních háčků. Správa železnic například neví, jak zastavit platnost smlouvy s ČEZ, která de facto pozbývá na významu. Podle Hally bude třeba vypracovat několik právních rozborů. Správa prý zatím oznámila elektrárenské firmě předpokládaný pokles odběrů na příští rok.

Jednání s ČEZ zřejmě nebudou jednoduchá. „ČEZ trvá na platnosti své tříleté smlouvy se SŽDC a bude její plnění nebo sankce sjednané pro případ neplnění všemi dostupnými právními prostředky vymáhat. Podle obchodního zákoníku a povinnosti péče dobrého hospodáře ani nemůže postupovat jinak,“ řekl Kříž.

Dráhy naopak žádnou smlouvou vázány nejsou, neboť se SŽDC mají pouze roční kontrakt. Není však zatím jasné, zda dráhy budou postupovat jako holding společně s dceřinou ČD Cargo, nebo si vysoutěží cenu samy a budou ji pak ostatním dopravcům dodávat.

Podle představ ministerstva dopravy by se měl na české železnici aplikovat takzvaný francouzský model, kde odebírá elektřinu největší dopravce a rozpočítává náklady také ostatním firmám. „Celkově by to mělo peníze ušetřit,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Jeho tvrzení prý platí i pro případ, že by SŽDC musela platit firmě ČEZ nějaké penále.

***

Roman opouští dozorčí radu ČD

Střet zájmů

Martin Roman, šéf ČEZ, odchází, protože se jeho firma chce zúčastnit tendru na dodávky elektřiny pro České dráhy. „Nechci být ve střetu zájmů,“ říká.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...