Včera po celý den jednali zástupci Českých drah a představitelé kraje o dotacích na provoz vlaků. Když se po šesté hodině večer rozcházeli, hejtman Stanislav Juránek oznámil, že žádný spoj ani trať se rušit nebude. „Dráhy akceptovaly i navýšení počtů spojů, které souvisí s integrovaným dopravním systémem,“ potvrdil večer LN.
O tom, kolik to krajskou pokladnu bude stát, ale stále jasno není. „Sejdeme se znovu v pondělí,“ doplnil další z účastníků, krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil. Železničáři mají přinést další doklady prokazující jejich ztráty, na něž chtějí navýšit krajský příspěvek.
Mluvčí drah Ondřej Kubala potvrdil, že rušení není aktuální. Dopis, ve kterém dráhy oznamovaly, že by tak mohly učinit už s platností od březnových změn jízdního řádu, označil za nešťastný tah úředníků. „Jednání pokračují, dokumenty předložíme,“ dodal.
Ve hře nejsou malé částky. Vloni dráhy od Jihomoravského kraje dostaly 468 milionů korun, letos už chtějí 525 milionů. To představitelé kraje nechtějí akceptovat, v rozpočtu počítají pouze se 475 miliony korun. „Pokud nám dráhy prokážou, že mají s provozem větší náklady, musí o navýšení sumy rozhodnout zastupitelstvo. A to také musí říci, odkud by peníze na navýšení dotace vzalo. I proto se nebavíme o prokazování milionů ani statisíců, chceme jít ještě na nižší úroveň, znát, kolik doplácíme na jízdenku na každém spoji,“ dodal Juránek.
Zástupci kraje poukazují ještě na další důvod, proč nechtějí přistoupit na takové navýšení dotací. Udělali totiž z drah základní osu integrovaného dopravního systému, takže na Brněnsku železnicím stoupá počet cestujících a s ním také tržby. Dráhy naopak připomínají, že mají navýšit provoz o pět procent.
Jihomoravský kraj je v republice jedním z posledních, který dosud dohodu s Českými drahami neuzavřel nebo se alespoň nedohodl o jejím obsahu. „Jednání je pro nás zásadní a koordinujeme ho i s dalšími kraji. Budeme mluvit i o zpřísněných sankcích za nedodržování dohod,“ poznamenal včera hejtman Juránek. Podle náměstka ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Koláře již smlouvu uzavřela polovina krajů včetně penalizací. Právě ty byly například důvodem sporu železničářů s Olomouckým krajem, který je vloni pokutoval několikamilionovou sumou za opakovaná zpoždění.
Výsledek letošních jednání ovlivní zřejmě i podobu drah v příštích letech. Někteří představitelé kraje naznačují, že by v případě problémů mohli oslovit i soukromé dopravce. Z šesti tratí, které zmínily dráhy, má jedna přesto osud zpečetěný. V předběžných plánech kraje motoráček na trati Vranovice Pohořelice nahrazuje autobus. Další tratě z Boskovic do Velkých Opatovic, do Kobylí na Moravě, do Hevlína a do Hustopečí u Brna patří ale k těm vytíženým. Poslední trať z Břeclavi do Lednice slouží jen v létě pro historické jízdy.
Dráhy couvly, vlaky nezruší
BRNO -
Na ultimáta Českých drah nepřistoupíme, tvrdili zástupci Jihomoravského kraje. A železničáři už dopis, v němž vyhrožovali, že bez zvýšených dotací zruší provoz na šesti tratích, označili za nešťastný.
Počet zaměstnanců drah by se měl snížit až o čtyři tisíce. foto: Lidové noviny
Neosvobodili nás jen Sověti a Američani. Loupeže, vraždy či znásilňování byly běžné, říká historik
Jak může skončit válka na Ukrajině? Mluví se o výměně kusu země za vstup do NATO i hrozbě „třetího majdanu“
Lobbisté uspěli, Češi přijdou o plně hrazené léky. Podle právníka ministerstvo ignoruje výroky soudů
Rusko ničí zbraně Západu. Účinnost ukrajinské techniky prudce klesá, střely za miliony selhávají
Za guláš už přes 200 korun. Restaurace vysvětlují, proč od začátku roku opět zrychlily zdražování jídla i nápojů
Tajná česká mise do Sýrie: delegaci prozradil snímek v agentuře. Proč jednala s Asadovým režimem?
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!