Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dráhy dostanou konkurenta

Česko

Lidovci přitlačili na ČSSD a na koleje bude moci vjet konkurence. Ale i v nejlepším případě až po roce 2015.

BRNO Soukromé osobní vlaky by mohly na jihomoravské regionální tratě vyrazit v roce 2016. A obsadit více než polovinu spojů, které nyní s mnohamilionovými dotacemi zajišťují vlaky Českých drah.

Lidovci přinutili sociální demokraty splnit slib, kterým v srpnu podmínili uzavření krajské koalice: otevření železniční dopravy soukromým dopravcům. „Zasílám oznámení o vyhlášení tendru do Bruselu,“ konstatoval hejtman Michal Hašek.

Oznámení s mnohaměsíčním předstihem před vyhlášením výběrového řízení vyžadují evropská pravidla. Oznámení umožní, aby se mohli o zakázku ucházet i zahraniční dopravci. „Smlouva s Českými drahami nám umožňuje vyhlásit po roce 2015 výběrová řízení až na 55 procent objemu,“ dodal Hašek. Až do roku 2019 mají zbylou část zakázky jistou České dráhy.

Zpráva Evropské komisi by navíc mohla zmírnit problémy, jež v Bruselu Česká republika i její kraje mají. Na komisaře se totiž obrátil podnikatel Radim Jančura, kterému vadí, že kraje loni zadaly zakázku za 150 miliard korun bez výběrového řízení nebo po jeho zrušení právě Českým drahám. A to přesto, že Jančurova společnost RegioJet ze skupiny Student Agency nabízela stejné služby s žádostí o výrazně menší podporu z veřejných peněz.

Jančura připomíná, že právě stížnost mohla v nynějším vývoji hrát roli. „Hejtmani si začínají uvědomovat, že loni neudělali dobře. A snaha vyhlásit výběrová řízení může být brána jako polehčující okolnost,“ řekl včera LN.

Evropská komise může nařídit změny, protože nedovolená veřejná podpora je její doménou. O tom, zda takové peníze někdo neoprávněně dostal, totiž nerozhodují národní antimonopolní úřady, ale právě komise. A ta už jasně naznačila, že Česká republika nesprávně převedla do svého práva pravidla týkající se liberalizace železniční dopravy.

Železnice na jižní Moravě je klíčová pro integrovaný dopravní systém – při změně podoby regionální dopravy totiž padlo rozhodnutí, že její osou budou železniční tratě. Regionální autobusy tak většinou svážejí cestující do přestupních uzlů u vlakových stanic a míří odtud zpět. Provoz vlaků tak stojí stovky milionů korun. Jančura tvrdí, že změnami a nasazením energeticky úspornějších souprav by byl schopen ušetřit více než sto milionů.

Otevření dopravy v kraji sice prosadili lidovci, bod umožňující drahám část objednávky u Českých drah zrušit ale označili za klad svého působení v bývalé krajské koalici zástupci ODS.

***

VLAKOVÝ TENDR

Není jen Student Agency Pokud jihomoravští radní tendr skutečně vyhlásí, nejsou firmy RegioJet a Student Agency Radima Jančury jediné, které by mohly mít zájem (byť už nyní nabízejí provoz na tratích ohrožených rušením kvůli vysokým nákladům Českých drah). Do tendru by mohly jít i samy České dráhy, ale i další firmy. Na Karlovarsku už některé trati provozuje firma Viamont, expanzi zvažuje německá firma Vogtlandbahn a není vyloučen ani zájem dopravců ze sousedních států.

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!