Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Drama Pendolina. Vlak vykolejil

Česko

Vyšetřovatelé zkoumají, zda někdo kolejnici poškodil schválně. K sabotáži už na místě dříve došlo

PRAHA Přes 25 milionů bude stát sobotní vykolejení rychlovlaku Pendolino. Ten havaroval kvůli narušené kolejnici.

Odborníci se nyní snaží zjistit, proč praskla přímo pod soupravou. „Zjistili jsme, že je tam opracovaný řez. Nyní je kolejnice ve výzkumním ústavu, kde ji vědci budou pečlivě zkoumat. Musí dát jasné vysvětlení, čím byla naříznuta,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ten rovněž připomněl, že v tomto úseku železnice již bylo několik sabotáží.

Paradoxně, nebýt nekvalitního železničního koridoru, mohla sobotní nehoda Pendolina, v němž jelo na 150 lidí, dopadnout tragédií. Nejmodernější vlak na českých železnicích může totiž jezdit až 230 kilometrovou rychlostí. Jenže kvůli nedostatečně kvalitní trati jezdí v Česku maximálně stošedesátkou. A na mnoha místech ještě pomaleji. Tím místem je naštěstí i okolí Dolních Počernic u Prahy, kde musí strojvůdci snížit rychlost na sto kilometrů v hodině. Kvůli tamním sabotážím provozu vlaků je totiž opatrnost na místě. To se potvrdilo i v sobotu dopoledne.

Krátce před polednem tam totiž vykolejilo Pendolino mířící do Ostravy. Strojvůdce ucítil v podlaze soupravy silný náraz, a tak zatáhl za rychlobrzdu. Vlak setrvačností jel ještě čtyři sta metrů a mimo koleje skončilo všech šest vagonů, které se zastavily o železniční náspy.

Díky relativně nízké rychlosti vlaku neměli záchranáři žádnou práci, nikdo se nezranil, a tak „jediným“ problémem pro cestující bylo to, že z vlaku museli vyskakovat z více než metrové výšky a do cíle své cesty se dostali s několikahodinovým zpožděním. Železničáři odhadují, že na Pendolinu vznikla škoda 25 milionů korun a další statisíce bude stát oprava poškozených kolejnic.

Policie už zahájila trestní řízení proti neznámu pachateli za obecné ohrožení. Pokud by se jí podařilo případného pachatele vypátrat, hrozilo by mu až patnáctileté vězení.

Cestující se do Ostravy dostali náhradními spoji. Vlaková četa je doprovázela celou cestu a pomáhala jim se zavazadly.

Podle Kubaly nenabraly vlaky na trase žádné zpoždění, protože se nehoda stala v místě, kde je ještě jedna kolej. „Stavební firma od nedělního rána pracuje na tom, aby trať opravila a v noci předala. Pokud by se jí nepodařilo zprovoznit do pondělní dopravní špičky, mohly by vzniknout velké komplikace,“ řekl Kubala.

„Prokleté“ Pendolino

Rychlovlaky Pendolino začaly jezdit v pravidelném provozu koncem roku 2005, kdy byly nasazeny na linku z Prahy do Ostravy. Krátce nato ale z provozu vypadlo všech pět souprav, které v té době vozily cestující. O rok později začaly jezdit soupravy Pendolino také do Bratislavy a Vídně. V lednu loňského roku musely rychlovlaky několikrát přerušit jízdu kvůli technickým závadám. Ve všech případech šlo o poruchu softwaru. Zatím poslední závadou byl letos v listopadu.

V současné době se na českých tratích střídá sedm souprav. které koupily České dráhy od italského výrobce Alstom za zhruba za 4,4 miliardy korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!