Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Dražší dálnice a nesmyslné padesátky

Česko

Co nemine motoristy - Podraží dálniční známka a bude potřeba na více úsecích autostrád

Nejvíce dopravních novinek se v příštím roce týká dálnic. Podraží dálniční známka, přibudou zpoplatněné úseky a na hlavních tazích v hlavním městě se sníží rychlost na 50 kilometrů za hodinu.

PRAHA Příští rok nezačne pro české motoristy nijak optimisticky. Tak zaprvé: podraží jim dálnice. Zatímco doteď zaplatili za roční dálniční známku tisícikorunu, od prvního ledna si 200 korun připlatí.

Zadruhé: přibudou dálniční úseky, kde se bez dálniční známky neobejdou. V prvé řadě půjde o letos na podzim dokončenou část severomoravské části D1 (dříve D47). Zpoplatněn bude úsek z Ostravy do Bílovce a část dálnice z Bělotína do Lipníka nad Bečvou. Bez poplatku zůstane pouze 18kilometrový úsek mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi. Důvod je prostý. „Dálnice není v těchto místech zcela dokončena. Funguje pouze v polovičním profilu,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Platit se bude také za jižní část pražského okruhu, kterou by měli stavbaři otevřít v létě. Tato klíčová stavba, spojující dálnici D1 se západočeským tahem D5, by měla především ulehčit přetížené Jižní spojce, kde se nyní mísí městský provoz a tranzit.

Padesátka na pražských dálnicích. Kvůli hluku Radost pražských řidičů je ale značně předčasná. Z Jižní spojky jim sice zmizí drtivá většina kamionů, ale na frekventované komunikaci přibudou nesmyslná rychlostní omezení. Téměř na třetině zmíněné rychlostní silnice se bude jezdit 50 kilometrů za hodinu místo současné osmdesátky. Padesátka bude platit od Barrandovského mostu až po křižovatku s Chodovskou ulicí, tedy v úseku dlouhém téměř 6,5 kilometru. Důvod? Boj proti hluku. Magistrát tímto řeší časté stížnosti obyvatel na hluk z hlavních silnic. „Město nemá na vybudování protihlukových stěn, tak to dělá tím nejlevnějším způsobem. Snižuje rychlost,“ vysvětluje sporné omezení dopravní expert Stanislav Huml.

Podobného rychlostního omezení se dočká i pražská magistrála. Maximální rychlost 50 km/h za hodinu bude platit od křižovatky s Jižní spojkou na Spořilově až k ústí Nuselského mostu na Praze 2. Snížení rychlosti v těchto místech je podle dopravních odborníků pochopitelné. „Je to zastavěné území. Zrovna v těchto místech byl odpor lidí proti hluku největší. Snížení rychlosti tu ničemu neuškodí. Doprava je tu stejně už tak pomalá,“ soudí dopravní expert Jaroslav Hořín. Nový rychlostní limit na Jižní spojce je podle něj o poznání problematičtější. „Ta silnice se vyhýbá hustě osídleným čtvrtím. Nevidím důvod, proč zrovna tam snižovat rychlost. Bude to mít jediný efekt. Řidiči nebudou toto omezení respektovat,“ říká Hořín.

Kamionům podraží mýto. To budou platit i lehčí náklaďáky

Snad ještě více než řidiči osobních vozů pocítí dopravní novinky nadcházejícího roku šoféři nákladních aut. Podraží jim totiž mýto. „Zvýší se sazby mýtného v pátek odpoledne. Od 15. do 21. hodiny se bude v pátek jezdit o padesát procent dráž,“ říká Karel Hanzelka. Mýto budou navíc platit také lehčí nákladní vozy (hmotnostní kategorie od 3,5 do 12 tun).

A ještě jedna legislativní novinka. Řízení auta bez platného řidičského oprávnění přestává být prvního ledna trestným činem a nově bude pouze přestupkem. Bezprostředně za něj tudíž nehrozí vězení, ale pouze vysoké pokuty.

O dálnicích čtěte i na straně 15

Nové dálnice: jen pár kilometrů, ale o to důležitějších

1) Jižní obchvat Prahy propojí dálnici D1 s plzeňskou autostrádou D5, karlovarskou R6 a chomutovskou R7. Jižní část pražského ochvatu měří 24 kilometrů a na D1 se napojuje u Modletic u Říčan, dále vede okolo Jesenice na Zbraslav, Radotín a Lochkov. Na trase je několik stavebních unikátů. Například jedna z nejdelších dálničních estakád v Česku překlenující údolí Berounky a Vltavy.

2) Moravský kříž. Tak se přezdívá největší a nejsložitější dálniční křižovatce v Česku, která má v příštím roce vzniknout u středomoravského Hulína. Spletenec nájezdů a sjezdů propojí dálnici D1 s rychlostními silnicemi R49 do Zlína a R55 do Břeclavi. 3) Dálnice D1 bude na střední Moravě konečně souvislá. Dělníci mají totiž dokončit poslední úsek dálnice mezi Kojetínem a Mořicemi.

4) Nových rychlostních silnicí se dočkají i na jihu Čech. U Písku má být totiž dokončen šestikilometrový úsek silnice R4 mezi Miroticemi a Třebkovem. 5) Pět kilometrů dálnice přibude i v Karlovarském kraji. Dělníci tu mají dokončit úsek rychlostní silnice R6 vedoucí z Nové Vsi do Jenišova. 6) Příštího roku se nemohou dočkat ve středočeských Líbeznicích. Po mnoha letech doprošování tamní radnice tu vznikne obchvat obce. Auta tu tak nebudou muset kličkovat křivolakými uličkami přímo středem vesnice.

7) Svého obchvatu se dočká i středočeský Nymburk. Hustý provoz na trase Mladá Boleslav - Kolín tak už nebude zatěžovat tamní náměstí. 8) V příštím roce by měly zmizet i dlouhé kolony na Pražské ulici v Kolíně. I toto čtvrté největší město středních Čech bude totiž od příštího roku objíždět kapacitní silnice, která většinu aut z města odvede. 9) Posledním obchvatem dokončeným v příštím roce bude objezd České Bělé na Havlíčkobrodsku.

Autor: