9. dubna 2017 6:26 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Dříve bazén nebo tělocvična. Nyní je z letiště zpustlá troska, říká mechanik Čech

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Letiště Praha, jak vypadalo po dokončení výstavby v roce 1937. „Stará Ruzyně“,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letiště Praha, jak vypadalo po dokončení výstavby v roce 1937. „Stará Ruzyně“,... | foto: Letiště PrahaLidovky.cz

PRAHA Ruzyňské letiště v Praze oslavilo v týdnu své 80. narozeniny. Právě 5. dubna 1937 na něm totiž přistálo vůbec první letadlo. Na pestrou historii tohoto vzdušného přístavu vzpomíná dlouholetý letecký mechanik Jan Čech. V rozhovoru pro Lidovky.cz zároveň vyjadřuje nespokojenost s jeho současným stavem.

Lidovky.cz: Prvním letadlem, které na ruzyňském letišti přistálo, byl Douglas DC-2. Šlo pro tehdejší dobu o typický stroj?
Tenkrát to bylo nejmodernější letadlo, které létalo až do doby, než jej během války zabavili Němci. Představovalo začátek modernější éry strojů DC-3, které se rozšířily za druhé světové války jako transportní letadla na všech frontách. Po válce se pak do nich dávaly se sedačky a přestavovaly se na cestovní letadla. Dokonce i Japonci je vyráběli bez licence.

Lidovky.cz: Jaké jiné stroje na ruzyňské letiště létaly?
Například třímotorové nizozemské letadlo Avia Fokker F.IX nebo Savoia Marchetti, což bylo italské třímotorové letadlo s pevným podvozkem. Oproti Douglasu to ale byly zastaralé, pomalé stroje, které neměly takovou aerodynamickou konstrukci. Z Prahy do Sušaku létal britský obojživelný létající člun Saro Cloud. V Chorvatsku pak sedal na moře.

Lidovky.cz: Co tehdy otevření letiště znamenalo?
Ruzyňské letiště byla perla, díky níž jsme se posunuli do středu Evropy. U nás končil západ, dál už byl východ. Letiště se tehdy opravdu stalo dopravní křižovatkou mezi západní a východní Evropou. Mělo ohromný provoz, který se s tím dnešním nedá srovnat. Současné letiště je na půl prázdné a nikdo sem nelétá.

Ruský prezident Dmitrij Medveděv na Staré Ruzyni (2010).

Ruský prezident Dmitrij Medveděv na Staré Ruzyni (2010).

Speciály nejmocnějších mužů světa: ruského a amerického prezidenta na Staré Ruzyni (2010).

Speciály nejmocnějších mužů světa: ruského a amerického prezidenta na Staré Ruzyni (2010).

Americký prezident Barack Obama vystupuje z letadla na Staré Ruzyni (2010).

Americký prezident Barack Obama vystupuje z letadla na Staré Ruzyni (2010).

Zpěvačka Madonna vystupuje z letadla na Staré Ruzyni 2006).

Zpěvačka Madonna vystupuje z letadla na Staré Ruzyni 2006).

Lidovky.cz: Dalo se ve 30. letech srovnávat s těmi světovými?
Bylo to nejmodernější letiště v Evropě. Za architektonické provedení dokonce získalo v Paříži cenu. Tehdy stavěli na krásu. S těmi obludnostmi, co tam postavili nyní, se to nedá srovnávat. Nové haly jsou škatule bez nápadu a jakékoliv fantazie.

Lidovky.cz: Čím vším původní letiště disponovalo?
Mělo tři hangáry. V hangáru A byla uprostřed tělocvična, aby se zaměstnanci mohli protáhnout. Za hangárem byly tenisové kurty a u nich vykachlíkovaný, 25 metrů dlouhý plavecký bazén. Pro zaměstnance byly také na starém letišti postavené domy, kde bydleli, aby to neměli daleko. Samotná budova měla krásnou vstupní halu, francouzskou restauraci a z boku lidovou restauraci. Pod ní byl v podzemí bazén a sauna. Navigační oddělení mělo nahoře vyhlídkovou terasu. Ta je tam dodnes, nyní je ale prázdná, jsou tam vymlácená okna a vlají tam záclony. Hala, která byla otevřena v roce 1968, také nějak vypadala. Měla ozdobné prvky, plastiky na zdech, venku před vládním salonkem byl vodotrysk a park. Dnes je všechno pryč. Stalo se z toho bezvýznamné aeroklubové letiště kdesi v Evropě.

Lidovky.cz: Zdá se, že vás to velmi mrzí.
Staré letiště upadá, je to zpustlá troska. Patří české armádě, která se o nic nestará, takže je v hrozném stavu. Když přiletí nějaká delegace, tak první, co vidí, je tohle zpustošené letiště. Je mi z toho smutno. Nechápu, co slaví. Podle mého vědomí by mělo být vyhlášené kulturní památkou. Bylo by fantastické, kdyby z toho šlo udělat muzeum dopravního letectví.

Lidovky.cz: Jak na stavbu nahlíželi Češi?
Myslím, že na ni museli být hrdí. Tehdy to byla výjimečná budova, krásně udělaná a promyšlená. Ve francouzské restauraci se v sobotu otevřely skleněné panely, tančilo se a hrála živá kapela. Letiště bylo kulturním středem.

Letecký mechanik Jan Čech během rozhovoru pro Český rozhlas.

Letecký mechanik Jan Čech během rozhovoru pro Český rozhlas.

Lidovky.cz: Bylo letiště, kromě toho, co jste vyjmenoval, ještě něčím specifické?
Mlhou. Na výstavbu letiště byl totiž přidělen snad nejmokřejší pozemek v okolí Prahy, protože kolem jsou snad tři nebo čtyři potoky. Když dojde k prudké změně teploty, což je na podzim a na jaře běžné, vznikají husté mlhy. Zatímco v Praze je dohlednost kilometr, na letišti klesne na dvacet metrů. Pamatuji si, že v 70. letech se klidně týden nelétalo, mimo jiné také proto, že nebyla přistávací zařízení, která jsou instalována dnes. Malá letadla létala třeba z Kbel, kde mlha nebyla, dálková sedala v Berlíně nebo ve Varšavě.

Je krátce po šesté ráno a v terminálu 4, jedné z nejstarších budov pražského letiště, ze kterého dnes odlétají převážně státní delegace, se schází pestrá směsice novinářů, leteckých nadšenců a funkcionářů Letiště Praha.
V terminálu je vystavena sběratelská poštovní známka v nadživotní velikosti. Zobrazuje první letoun, který na letišti přistál, Douglas DC-2, a letištní věž.

Lidovky.cz: Jak moc utrpělo letiště během druhé světové války a následně okupace?
Válka tomu spíše kuriózně pomohla. Bylo to daleko od fronty a do otevření druhé fronty sem nikdo nedolétl. Teprve na konci války došlo k jednomu náletu, ale letiště zničeno nebylo. Více ho zničili Rusové při okupaci v roce 1968. Němci navíc postavili spoustu věcí. Budovali dílenská zařízení na opravy vojenských letadel, postavili motorárnu, kde se opravovaly motory, měli tu školu Luftwaffe.

Lidovky.cz: Existuje nějaký přelomový okamžik v té 80tileté historii?
Vždy to souviselo s leteckou dopravou. Ohromná změna byla, když přišlo takzvané tůčko. V roce 1957 začaly létat stroje Tupolev Tu-104, které ČSA katapultovaly mezi uznávané a obdivované letecké společnosti s fantastickým cateringem. Ještě v 90. letech létali lidé z Londýna do Prahy a z Prahy do New Yorku jenom proto, že jídlo bylo natolik skvělé, že se jim to vyplatilo.

Lidovky.cz: Na co osobně vzpomínáte nejvíce?
Rád vzpomínám na to, když jsme se v létě ve vedru svlékli do plavek a šli jsme si zaplavat. Skočili jsme do bazénu za hangárem, zaplavali si a šli jsme dál pracovat, což je dnes nemyslitelné.

  • 10Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na Lidovky.cz