Ostrava je jistě spolu s Brnem hned po Praze nejdůležitějším kulturním centrem České republiky. Právě proto je dobře, že v pražském Mánesu probíhá velká výstava umění, které souvisí s ostravským prostředím. Autoři koncepce ji nazvali kaVárna Ostrava a představují tu v zajímavě komponovaném celku velké množství mimořádných exponátů, za kterými by zájemci jinak museli vyrazit do slezské metropole. Expozice je značně bohatá a rozmanitá, nabízí nejen sochy a obrazy, ale také dokládá, že v Ostravě působila celá řada vynikajících architektů, kteří dali městu jeho nezaměnitelný ráz. Ostrava se také stala inspirací pro řadu předních (a nejen našich) umělců. Její charakter svým expresivním rukopisem působivě vystihl Oskar Kokoschka, který ovšem stejně sugestivně ztvárnil ve třicátých letech i Prahu. Ostravské haldy možná trochu překvapivě inspirovaly také Jana Zrzavého, který objevil jejich ponurou poezii.
Výstava dokládá, jakým způsobem kvetlo ve městě sběratelství, jak za první republiky byl dokonce postaven moderní Dům umění, který by se nyní měl konečně dostavovat. V něm se vedle stálých expozic zvlášť v posledních letech objevují některé zásadní výstavy.
Zvlášť velký význam měla pro Ostravu sbírka Františka Jurečky, který měl hlavní zásluhu na stavbě Domu umění. Jsou v ní zastoupeni umělci 19. a počátku 20. století, jako jsou Navrátil, Mánes, Purkyně, Preisler, Slavíček a další. Je třeba se ovšem zmínit, že přinejmenším od šedesátých let se po útlumu poválečné doby obnovoval kulturní život města. Tehdy opět začaly zásluhou jednotlivců vznikat kvalitní kolekce umění, zaměřené většinou na výrazné osobnosti současnosti, jako jsou Načeradský, Šimotová, Janoušková, Kolíbal, Veselý, Boštík, Jankovič, Dobeš a další.
V Ostravě samozřejmě žije řada umělců, kteří rozhodně stojí za pozornost. Jejich dílo se stalo přirozenou součástí našeho kulturního života a jejich význam překračuje hranice města i republiky (například multiumělec Eduard Ovčáček). Jestliže měla Ostrava v minulosti dlouhou tradici mecenášů umění, tak v současnosti na ni nejvýrazněji navazuje Jan Světlík, generální ředitel Vítkovic, a. s., který sbírá jak díla umělců věnujících se industriálním tématům, tak i nakupuje od významných uměleckých osobností současnosti. Jednou z velkých výhod Ostravy je skutečnost, že se tu odjakživa prolínají české, polské nebo německé vlivy. Město udržuje také úzké vztahy se slovenskou výtvarnou scénou.
Výstavní projekt kaVárny Ostrava působí velkoryse. Připomíná tradici kaváren, které s kulturním životem vždy přirozeně souvisely. Na ni v posledních letech úspěšně navazuje dnes už slavná Stodolní ulice se svými četnými kluby. Město je také charakteristické tím, že centrem přímo prorůstají industriální stavby, které mají už dávno historickou cenu a také nezaměnitelný půvab. V tomto směru bychom mohli Ostravu přirovnat k polské Lodži, která také zaznamenala obrovský průmyslový vzestup. Výstava kaVárna Ostrava přiblíží návštěvníkům v širším smyslu prostředí metropole, která má neopakovatelný půvab. Doufejme, že si ho zachová i v budoucnosti a že technické památky budou zachovány pro další generace.
kaVárna Ostrava
Výstavní síň Mánes, Praha Do 10. září 2010
O autorovi| JIŘÍ MACHALICKÝ, Autor je kurátor