DUBROVNÍK Dva největší světoví výrobci letadel - Airbus SAS a Boeing Co. - zvažují použití úspornějších motorů u svých nejprodávanějších modelů A320 resp. 747.
Upřímně řečeno jde spíš o to, že nemají na vybranou. Velcí zákazníci, jako například Qatar Airways, tlačí oba výrobce k tomu, aby zmodernizovali svá letadla. „Pokud by to bylo na mě, ujistil bych se, že s tím Airbus začne dříve než později,“ řekl generální ředitel Qatar Airways Akbar al-Baker k plánům na úpravu typu A320.
V opačném případě totiž hrozí, že dají přednost konkurenčním alternativám. Udržení si své dominantní pozice na trhu s jednouličkovými letadly pro 100 až 200 cestujících je přitom pro oba výrobce životně důležité, protože z jejich prodejů financují vývoj větších strojů.
Jednou z firem, která se tlačí na jejich místo v tomto segmentu, je kanadský Bombardier. Jeho nový model C-Series pro 110 až 130 cestujících zaujal řadu leteckých společností včetně zmiňovaných aerolinek Qatar Airways, které již mají objednáno 150 letadel od Airbusu a Boeingu včetně modelu A320, který by měl projít modernizací.
Steve Aliment, viceprezident Bombardieru pro evropský prodej, se plánů obou gigantů na modernizaci svých modelů nebojí a je přesvědčen o prodejním úspěchu C-Series, která svými provozními výhodami předčí podle jeho názoru i upravený A320 nebo Boeing 747. „Je o 10 tun lehčí než nejmenší model Airbusu A318,“ řekl.
Oba hlavní výrobci se však nechtějí vzdát. „Je možné použít jiné motory u 747? Odpověď zní ano. Je to otázka toho, co zákazník potřebuje, a toho, co má smysl z investičního hlediska,“ řekl k možné modernizaci tento týden na letecké konferenci v chorvatském Dubrovníku marketingový ředitel Boeingu Randy Tinseth. Podobně mluví i Andrew Gordon, ředitel analýzy trhu Airbusu. „Všechno je možné. Musíme přemýšlet o tom, co je nejlepší pro naše zákazníky a co je nejlepší pro životní prostředí. Důležité bude načasování,“ myslí si Gordon.
Chicagský Boeing a Airbus, který sídlí ve francouzském Toulouse, mají dohromady 4500 nevyřízených objednávek na jejich nejprodávanější modely Airbus 320 a Boeing 747. Airbus zřejmě nenabídne nástupce A320 před rokem 2024. Boeing počítá s novým modelem na rok 2020.
Náklady na přepracování letadla, tak aby v něm mohl být použit nový motor, jsou nižší než miliarda dolarů, zatímco vývoj úplně nového modelu stojí kolem deseti miliard dolarů. Letadlo s přepracovaným motorem obvykle vyžaduje úpravu připojení křídel k trupu, stejně jako změnu přívodu vzduchu a paliva, kabeláže, hydrauliky a podvozku. Boeing by mohl mít problém s místem při použití odlišných motorů, protože křídla 747 jsou blíže k zemi než u A320.
Airbus již loni testoval revoluční letecký motor s převodovkou mezi vysoko a nízkotlakým stupněm, který vyvíjí společnost Pratt & Whitney. Podle svého výrobce nový model nabízí o 15 procent nižší spotřebu paliva proti současným motorům. „Věříme, že naše technologie by mohla být významným rozhodujícím faktorem při rozhodování, zda vybavit letadla A320 a 747 novými motory,“ řekl Edward Kokoszka, generální manažer pro obchodní motory společnosti Pratt & Whitney v Evropě.
Cena paliva je při rozhodování výrobců o modernizaci důležitým prvkem rovnice. Pokud bude stát palivo 70 dolarů za barel jako nyní, nebudou úspory z nižší spotřeby nových motorů dostatečné, aby se aerolinkám modernizovaná letadla vyplatila. Cena leteckého paliva by se musela vrátit na 100 dolarů za barel.
***
Konkurence útočí Dva letečtí kohouti na jednom globálním smetišti
Boeing Co. vznik společnosti: 1916
sídlo firmy: Chicago počet zaměstnanců: 162 200 (2008) čistý zisk (fiskální rok 2008): 2,67 miliardy dolarů klíčové modely: 737, 747, 767, 777
Airbus SAS vznik společnosti: 1971 - Airbus Industrie 2001 - Airbus SAS
sídlo firmy: Toulouse počet zaměstnanců: 57 000 čistý zisk (fiskální rok 2008): 1,597 miliardy dolarů klíčové modely: A300/A310, A320, A330/A340, A350 XWB, A380