Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Dvouletka amerického giganta v malém Česku

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ Dva roky přítomnosti na českém trhu oslavil americký vyhledávací kolos Google drobným vítězstvím. Jeho vyhledávací technologii adaptují dva ze tří největších portálů na českém trhu, Atlas.cz a Centrum.cz, jednoho majitele. Atlas zavádí hledání Googlu nyní, Centrum má podle Hospodářských novin brzy následovat.

Měření Navrcholu.cz přičítá Googlu mezi vyhledávači na tuzemském internetu asi třetinový tržní podíl, obsazením Atlasu a Centra si může pomoci o další zhruba čtyři procenta. Stále je to ale jen polovina toho, kolik patří Seznamu. Na něm pořád vyhledává přes šedesát procent českých uživatelů.

Seznam, jedna z nejstarších stránek na českém webu, dodnes tyje z toho, že v internetových prohlížečích méně zkušených uživatelů bývá stránkou, kterou tito vyžadují jako startovní pro vstup do internetu, pokud jim ovšem už není takto nastavena při instalaci počítače a oni si na ni rychle zvyknou.

Tak či tak, zvyk pořád Seznamu přináší mnoho uživatelů. Ti netápou, kromě e-mailu či programu televize si na témž místě přečtou zprávy či zhlédnou zábavné video. Podobně rozmanitý je Google. Za dva roky, co je na českém trhu, navíc stačil kolem dvou desítek ze svých zahraničních služeb přeložit do češtiny. Z lokalizovaných nástrojů dnes česky „mluví“ fotoalba, blogy či automatizovaný zpravodajský server, do konce roku přijde česká verze populárního videoserveru YouTube. Podobné služby samozřejmě nabízí řada jiných internetových firem, Google je možná sympatičtější jen v tom, že je má na jedné hromadě a přitom se snadno ovládají. Některé jsou v mobilu.

S e-mailem, kalendářem a nástroji pro práci s dokumenty je Google vlastně odkudkoli přístupnou kanceláří, jakýmisi Windows na cesty.

S Microsoftem, jenž elektronickému světu donedávna dominoval, tak svede lítý boj o prvenství a nedávné uvedení jeho vlastního prohlížeče Google Chrome je toho dalším důkazem.

Přidáme-li k výše jmenovanému reklamní systém pro textové inzeráty či analytický nástroj na zjišťování návštěvnosti stránek, může Google sloužit taky jako vydavatelství elektronických novin o jediném zaměstnanci. Může být redaktorem, fotografem, kameramanem i inzertním pracovníkem v jedné osobě.

Asi by bylo zvrhlé přičítat Googlu zásluhu o všechno dobré, co se na internetu dá najít. Vše vlastně zůstalo při starém – pořád nejvíc táhnou dobré nápady a zajímavý obsah. Google jim jen dává lépe vyniknout.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!