Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

eCall zůstává v nedohlednu

Česko

Systém eCall měl zachraňovat životy na silnicích tím, že po dopravní nehodě sám automaticky přivolá pomoc. O jeho spuštění se v Evropě mluvilo už několikrát. Zatím je ale na mrtvém bodě.

Systém eCall mi mohl ušetřit deset let života, napsal Rhys W. Robinson, někdejší účastník vážné dopravní nehody, který propaguje spuštění projektu eCall.

Robinson měl v říjnu 1986 večer dopravní nehodu, při níž jeho vůz dostal za deště smyk na kluzké silnici, vyletěl ze zatáčky a narazil do stromu. Při silném nárazu ztratil řidič vědomí, probral se až po šestitýdenním komatu. Poté nebyl schopný mluvit, jíst a nemohl hýbat pravou polovinou těla. Naučit se všechno znovu, aby byl schopen postarat se sám o sebe, jej stálo deset let života. Robinson věří, že kdyby se k němu díky eCallu dostala dřív lékařská pomoc, nemuselo k tomu dojít. Proto začal vystupovat v kampani za zavedení tohoto ambiciózního projektu do praxe.

Chytré automatické SOS Evropská unie plánuje spuštění eCall už od roku 2005: auta by při něm měla být vybavena systémem, který po nehodě sám přivolá pomoc. Ačkoli Evropská komise předpokládá, že něco podobného by mohlo na evropských silnicích zachránit až 2500 životů ročně, realizace se stále odkládá.

Princip fungování eCallu je jednoduchý: v palubní desce automobilu by byla zabudována GSM jednotka, která by při nehodě spojené s vystřelením airbagů sama vytočila tísňové číslo. Budou-li pasažéři při vědomí, mohou sami nahlásit informace o své situaci. Ještě předtím by však GSM jednotka vyslala na dispečink důležité informace: polohu vozidla (určenou podle GSM sítě nebo GPS vozidla), jeho typ, poznávací značku, počet osob ve voze a druh paliva.

Záchranáři by tak ještě před výjezdem obdrželi všechny důležité informace a nemuseli se spoléhat na nepřesné údaje od volajících. Systém by také mohl předejít zbytečným úmrtím při nehodách, které nemají žádné svědky.

V roce 2007 se začalo s prvními testy a předpokládalo se, že systém eCall bude povinnou výbavou všech nově vyrobených vozidel už od tohoto roku. Výrobní náklady na každé auto by se tak zvedly asi o 150 eur, odměnou za to mělo být údajných dva a půl tisíce ušetřených lidských životů ročně na evropských silnicích. Snížily by se rovněž materiální škody - podle propočtů až o 26 miliard eur.

V současnosti má každoročních 1,3 milionu nehod v Evropě za následek 40 tisíc úmrtí a 1,7 milionu zranění, při odhadovaných nákladech ve výši dvou procent HDP Evropské unie. Jednání však uvízla na mrtvém bodě. Jistý není ani souhlas všech zemí, jichž se projekt týká, a také není ani zdaleka dohodnuto, jaké údaje a jakým způsobem předávat. Situaci totiž komplikuje fakt, že mnoho údajů (například pohyb vozidla nebo jeho obsazenost) by mohlo být potenciálně zneužito. Své pochybnosti v tomto ohledu vyjádřili zejména zástupci Francie.

Komerční služby se těší Dá se předpokládat, že dojde-li ke spuštění eCall, postupem času se na něj nabalí další komerční systémy - například takové, které by umožnily jednoduché přivolání asistenční služby nebo pomohly sledovat hustotu provozu.

Podle plánů je ale ostrý start systému odsunut na rok 2011. Do té doby se řidiči musejí spolehnout na proprietární systémy jednotlivých automobilek, mezi něž patří Volvo nebo BMW. Ty jsou nejčastěji založeny na SMS, jsou závislé na centrálách jednotlivých společností, a proto je jejich funkčnost omezena na určité státy.

***

Situaci komplikuje fakt, že mnoho údajů by mohlo být potenciálně zneužito

Autor: