Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Ekologii musíme umět prodat

Česko

Otázka ekologičnosti produktů začíná zajímat stále více zákazníků. Chceme-li ale ekologii zákazníkům „prodat“, musíme zdůraznit, kolik mohou užíváním ekologičtějších produktů ušetřit, říká Stephen Nigro, viceprezident divize Inkjet and Web Solutions ve společnosti Hewlett Packard

* LN Dovolte mi na úvod otázku, která s vaší firmou na první pohled nesouvisí, avšak může mít vliv pro výrobce počítačových tiskáren. Byl jste mezi těmi Američany, kteří dostali od Baracka Obamy SMS zprávu se sdělením o tom, koho si vybral za kandidáta na viceprezidenta?

Ne, nedostal jsem ji. Myslel jsem, že ji mohli dostat jen ti, kteří finančně přispěli na jeho kampaň (smích). Proč se ptáte?

* LN Protože právě tato událost může naznačit další vývoj v oblasti doručování zpráv koncovým příjemcům. A přechod na digitální média může výrazně redukovat váš byznys.

Podívejte se, technologie se neustále vyvíjejí, tento proces zastavit nejde. Jestliže se to má stát, tak se to stane. Ale podíváte-li se na náš koncept Print 2.0, je jasné, že se snažíme vývoj našich produktů přizpůsobit potřebám digitálních médií a dalším novým formám komunikace. Ale SMS zpráv se to zatím netýká.

* LN Kromě důrazu na přizpůsobení se digitálním médiím se HP v poslední době stále více profiluje jako firma zdůrazňující ekologicky šetrné výrobky. Není zdůrazňování ekologického přístupu pouze šikovný marketingový trik, jelikož přechod k digitálním médiím vlastně ekologičtější přístup předurčuje sám?

To, co je důležité, určí trh a samotní zákazníci. Podíváte-li se na statistiky, zjistíte, že na světě se za rok vytiskne 53 bilionů stránek. Devadesát procent z nich jsou stále ve formě klasického analogového výtisku. Digitální forma tisku přinese uživateli několik výhod. Jednou z nich je to, že mu lépe umožňuje tisknout pouze to, co opravdu potřebuje.

* LN Podle další statistiky až 20 procent vytištěných stránek si uživatelé z tiskáren ani nevyzvednou a dalších zhruba 15 procent vytisknou zbytečně, protože předtím, než si je stačí vyzvednout, je vezme a následně vyhodí někdo jiný. Mohou výrobci tiskáren vyvinout technologii, která by přispěla k zefektivnění distribuce výtisků?

Vím o těch statistikách. Mohu je doplnit i o další, například že téměř 50 procent vytištěných knih se nikdy neprodá. Místo toho se v průměru čtyřikrát přemístí mezi prodejnami a sklady a pak jsou skartovány. To je klasický případ neefektivnosti analogového tisku. Právě digitální tisk je řešením, které může tuto situaci zlepšit.

* LN Bavíme-li se o ekologickém přístupu k výrobě, HP deklaruje, že chce snížit energetickou náročnost výroby v následujících dvou letech o 40 procent a také že přes 80 procent materiálu použitého k výrobě tiskáren by bylo z recyklovatelného materiálu. Znamená to, že jste se otázkou ekologie dosud vůbec nezabývali?

Tak to říci nelze. Vždyť například již v roce 1991 jsme založili program recyklovatelných náplní do inkoustových i laserových tiskáren a nyní každým rokem recyklujeme až 250 milionů těchto náplní. V roce 1991 se o problematiku recyklace výrazněji nezajímali ani spotřebitelé, ani naši obchodní partneři. Otázka ekologie se nyní i v souvislosti se zvyšováním cen energií stala důležitou nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech. A jelikož zákazníci se o ekologičnost začínají zajímat, musí se jí zabývat i výrobci.

* LN Není to tak, že to jsou výrobci, kdo prosazuje ekologický aspekt produktů, aby tím mohl znovu „zamíchat karty“ na již r o z d ě l e n é m trhu?

Zákazníků, kterým leží na srdci hlavně ekologické hledisko, je o p r a v d u menšina. V souvisl o s t i s rostoucími cenami energií ale otázka nižší spotřeby začala být aktuální pro stále větší skupinu lidí. Pakliže ale chceme „prodat“ ekologický aspekt produktů běžným zákazníkům, musíme to učinit přes cenu. Musíme zdůraznit, kolik mohou užíváním ekologičtějších produktů ušetřit. A že recyklace je výhodná i pro ně.

* LN Drobní spotřebitelé se ale přece nezabývají recyklací náplní. Když jim dojde, prostě ji vyhodí a koupí novou. Nehodláte proto motivovat i drobné spotřebitele, nikoliv jen firmy, k recyklaci náplní?

Vminulosti jsme měli několik programů ve Spojených státech, které měly přimět i drobné uživatele k recyklaci. Například jsme jim k tiskárnám přibalovali sáčky, do kterých měli prázdnou náplň vložit a odeslat zpět nám. My jsme pak obratem zaslali novou. Je pravda, že v těchto p r o g r a -mech musíme pokračovat a zavádět je i mimo Spojené státy.

* LN Pakliže myslíte co nejekologičtější přístup k produkci vážně, proč pouze recyklujete náplně a neuvažujete o jejich opětovném plnění?

Pohledy na tuto problematiku se různí. Je jasné, že značka HP je zárukou určité kvality, která musí být zachována. Ale nenechte se zmást zdánlivou vyšší ekologičností opětovného plnění náplní. Tato metoda sice může být propagována jako ekologičtější, ale když se na tuto technologii podíváte z hlediska skutečné stopy, kterou zanechá na životním prostředí, zjistíte, že není o nic šetrnější. Materiál, který se využívá ke znovunaplňování, nakonec způsobí větší ekologickou zátěž než recyklace.

* LN Je ale nezpochybnitelné, že mnoho výrobců prodává levné tiskárny, ke kterým ale dodává drahé náplně. V zájmu výrobců tedy je, aby zákazníci tiskli co možná nejvíce, že?

Není pravda, že dodáváme pouze levné tiskárny s drahými náplněmi. V našem portfoliu jsou i tiskárny umožňující levnější tisk, avšak zákazník musí více investovat do tiskárny. Samozřejmě že není naším záměrem odrazovat zákazníky od tisknutí. Bylo by naivní si myslet, že můžeme změnit jejich chování.

* LN Zákazníci si často stěžují na vysokou cenu nových náplní. Nezvážíte proto třeba vlastní program znovunaplňování použitých náplní i za cenu toho, že kvalita tisku bude nižší?

Nemohu nyní specifikovat naše budoucí záměry. Je ale jisté, že vždy posuzujeme různé obchodní modely. Ale kvalita u nás opravdu zůstává na prvním místě.

Autor: