Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomičtí rivalové v novém

Česko

PRAHA Týdeníky Euro a Ekonom vyšly v nové podobě, s inovovaným obsahem. Přerod provázelo vzájemné špičkování a naschvály.

Oba časopisy vévodí žebříčkům čtyř tuzemských ekonomických titulů. Týdeník Ekonom byl loni podle Media Projektu nejčtenější s 121 tisíci lidí (Euro 86 tisíc), Euro zas podle kanceláře ABC nejprodávanější, kupovalo ho průměrně 23 328 lidí (Ekonom 19 949). Svá prvenství teď oba tituly zdůrazňují v reklamních kampaních.

Odmítnutý inzerát Konkurence se přesto podle Eura zachovala nefér, a to tehdy, když chtěl jeho vydavatel, společnost Euronews, do oborového týdeníku Marketing & Media zadat inzerát, že Euro je nejprodávanější a inzertně nejvýkonnější ekonomický časopis roku 2007. „Naše objednávka byla bez udání důvodu odmítnuta,“ píše Euro. Tvrdí, že firma Euronews za deset let nikdy neodmítla inzerát konkurence, ani Economii.

Důvod, proč tak učinila Economia, spojuje Euro s tím, že kromě Marketing & Media vydává právě i Ekonom: „Vydavatelství Economia konkurenci nemá rádo a bojí se jí natolik, že nechce ani její peníze.“ Ředitelka divize odborného tisku Economie Sylvie Šmeráková nechtěla věc oficiálně komentovat s tím, že nepustit inzerát přímé konkurence je prý mezi vydavatelstvími standardní postup, nic výjimečného, a tedy nic k diskusi.

Euro si špílec vůči Ekonomu připravilo už na minulý týden, kdy se poprvé objevilo v novém hávu. Vychází v pondělí, Ekonom až ve čtvrtek, a tak Euro bylo první, kdo se ukázal v novém. „Víme, co ostatní ani netuší,“ bere si šéfredaktor Eura István Lékó na pomoc slogan svého časopisu a dodává, že zevnitř Ekonomu měl informace, kdy přesně konkurence nový design uvede. „Změnu jsme připravovali půl roku, prakticky od mého nástupu. Nijak jsme se tím netajili, více než čtrnáct dní předem běžely reklamy s přesným datem,“ podotýká šéfredaktorka Ekonomu Eva Hanáková, která loni v září vystřídala Zbyňka Fialu. Nebyla to jediná personální změna spojená s inovacemi. István Lékó tvrdí, že redakce Eura je „v mnohem lepší lidské kondici než předtím“. Fakt je, že mu v poslední době odešli klíčoví kolegové. Jeden z jeho zástupců Tomáš Skřivánek šéfuje od loňska novému ekonomickému deníku zdarma E15, přešel tam i druhý, Jan Žižka. Třetí, Jiří Pšenička, je teď šéfreportérem Ekonomu a pracuje tam s dalšími kolegy z Eura, Marcelou Alföldi Šperkerovou a Janem Štětkou. „Podařilo se nám získat na trhu opravdu dobré lidi,“ pochvaluje si Hanáková kvalitu týmu - chce postavit „novinářskou Chelsea“.

Oba byly první Ekonom plánuje být moderním ekonomickým týdeníkem srovnatelným se světem. „Inspirovali jsme se Business Weekem, ale současně i Economistem, proto posilujeme sekci analýz a zavádíme komentářovou rubriku,“ říká Eva Hanáková. Euro z Business Weeku už déle přebírá některé materiály, samo si chce víc všímat cizích ekonomik. „Byznys v Česku je ovlivňován tím, co se děje v zahraničí, víc, než tomu bývalo třeba před pěti lety,“ podotýká István Lékó. K nové tváři Ekonomu říká: „Připomíná mi to Euro před zavedením nového designu.“ Eva Hanáková naopak vidí, že se Euro inspirovalo Ekonomem: „Víc než dva měsíce používáme na titulní straně výrazné koláže na vzdušném bílém pozadí. Jsem potěšena, že Euro použilo obdobný postup hned na první obálce, kdy vyšlo v novém.“

Autor:

Naše čtenářky ohodnotili spreje STÉRIMAR™ Baby
Naše čtenářky ohodnotili spreje STÉRIMAR™ Baby

Našich 40 testerů a testerek vyzkoušelo se svými dětmi šetrné nosní spreje od STÉRIMAR™. Jak test dopadl? Skutečně pomohl od rýmy a ucpaného nosu?...