Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Elegantní oslava ve Státní opeře

Česko

Na novodobou premiéru dvou zapomenutých kompozic Camilla Saint-Saënse, jednoaktovky Helena a písňového cyklu Perská noc, které Státní opera uvedla ke 120. výročí své budovy, může být realizační tým hrdý.

Duší projektu je mladý šéfdirigent Státní opery Guillaume Tourniaire. Rozhodl se pro koncertní provedení a stejně jako pro nahrávku doplnil hodinovou jednoaktovou Helenu do celovečerního formátu písňovým cyklem Perská noc. Ten pochází z roku 1892 a upadl v zapomnění podobně jako později Helena.

Kombinace Perské noci a Heleny byl výborný a dobře promyšlený nápad. Saint-Saëns se v obou těchto dílech projevuje jako mistr vytříbené hudební formy ukotvené v romantismu, kdy na malé ploše dokázal rafinovanou instrumentací a zpěvem, v Perské noci i recitací, docílit maximálního emocionálního účinku, místy až budícího závrať rozmýváním hranic reality a snu. Komplexnosti dojmu vydatně napomáhají i texty: u Perské noci Armanda Renauda jsou to horečnaté útržky snu rozpjatého od rozpálené pouště Orientu až k souhvězdí Kozoroha s prolínáním erotických i existenciálních obrazů a asociací. Pro Helenu si Saint-Saëns, zdatný literát, napsal libreto sám. Podmanivou směsici pocitů opojení i tušení zmaru skvěle vyjádřil a ještě umocnil svou hudbou.

Odvaha být „nemoderní“ Z dnešního pohledu ztratily úvahy o archaičnosti Saint-Saënsova stylu, rozdmýchané nástupem impresionismu a dalších modernismů, na naléhavosti. Helenu už nemusíme vnímat jako Saint-Saënsovu neschopnost přizpůsobit se „novotám“, ale spíše naopak, jako důkaz síly, integrity a věrnosti tomu, co ze skladatelova pohledu dokonale funguje, a tudíž chybí motiv ke změně, kterým možná jsou vedeni ti, kdo na tuto formu dokonalosti nedosáhnou nebo nemají odvahu být „nemoderní“. Hlavním strůjcem úspěchu koncertního večera byl dirigent Tourniaire a byl to od Státní opery dobrý tah, že ho získala pro pozici šéfdirigenta. Jeho zápal a nadšení pro věc podpořené znalostí obou kompozic působily nejen na orchestr, sólisty a sbor, ale pozitivně pronikaly i do hlediště, které si podmanil.

Orchestr Státní opery tentokrát podal nebývale jednotný, skvěle propracovaný výkon, zesilující lesk premiéry. Partitura je přitom obtížná v bohaté instrumentaci a neobvyklých nástrojových kombinacích i v technických nárocích na hráče i souhru. Tak, aby vyzněla proměnlivost nálad, citovost, decentnost, noblesa, barevnost, francouzská jemnost, šarm. Ukázalo se, jak důležitá je osobnost šéfdirigenta, pokud nebere svou pozici jen formálně. Blahodárně se projevil i efekt občasného vyvedení orchestru na jeviště, které vnáší do jeho hry publiku přímo na očích nové napětí a výzvy, které jinak mají tendenci v orchestřišti zapadnout.

Při premiéře byly výkony sólistů vyrovnané a čišelo z nich zaujetí a vnoření se do náročného hudebního stylu s požadavky na velkou plasticitu výrazu. Christina Vasileva odstínila bohatou škálu Heleniných pocitů zoufalství, vzpomínání na poklidné manželské štěstí, strachu, úpěnlivé snahy zapudit narůstající lásku až do gradace v duetu vášnivé lásky s Paridem. Toho, stejně jako vysoko posazený tenorový part v Perské noci, ztvárnil Richard Samek se ctí a citem pro zpívané slovo, byť na jeho hlasu byla v závěru trochu patrná únava.

Státní opera oslavila své výročí nápaditě a s elegancí. Navázala na výborný Francouzský cyklus doplněním o zapomínaného Saint-Saënse, navíc v obnovené světové premiéře. Se sympatickým sebevědomím takto navazuje na nejlepší hledačské tradice Nového německého divadla a spolu s dobrým výkonem orchestru jasně vymezila nárok na své území operní Prahy.

***

HODNOCENÍ LN *****

Camille Saint-Saëns: Helena, Perská noc

Dirigent Guillaume Tourniaire. SOP, premiéra 13. 2.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...