Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Elektrický supersport: Mercedes zvažuje výrobu

Česko

Mercedes-Benz je po Audi další německou značkou, která ukázala supersportovní auto s elektrickým pohonem. Zatím ve formě studie vycházející z dvoumístného kupé SLS AMG, tak typického svými nahoru otevíranými křídlovými dveřmi.

Elektrické SLS je skoro stejně rychlé jako benzinová verze s výkonem 571 koní/420 kW. Alespoň co se akcelerace týče. Dosažení stokilometrové rychlosti mu trvá rovné 4 sekundy, jen o dvě desetiny déle než standardní verzi. Na kolik se však vůz dokáže rozjet, automobilka neudává.

Koncept SLSAMGE-Cell pohání čtyři synchronní elektromotory se společným výkonem 392 kW (526 koní) a celkovým točivým momentem 880 Nm. U elektromotoru je takřka okamžitě dostupný, což by mělo vozu zajistit bleskurychlé reakce v odezvě na plynový pedál, ovšem ne zběsilé. A bez přerušení síly při řazení, protože E-Cell žádné převodové stupně nemá.

Elektromotory navíc nevyvolávají vibrace, i když jim tím pádem chybí odpovídající zvuk. Namísto bubláním osmiválce bude tento technický skvost okolí obšťastňovat zvukem připomínajícím spíš tišší tramvaj. Elektromotory SLS AMG E-Cell sídlí uprostřed obou náprav, ne uvnitř kol – tak by šetřily prostor, ovšem přidávaly neodpruženou hmotnost, kazící jízdní vlastnosti. Stejně jako u hybridů rekuperují kinetickou energii například při brždění, kdy pomáhají klasickým brzdám, zde s karbon-keramickými kotouči. Elektrické SLS by tedy mělo brzdit lépe než benzinové. Na rozdíl od něj má také pohon všech kol.

Elektrická energie se ukládá v li-ion-polymerových bateriích rozmístěných v autu tak, aby mělo optimálně rozloženou hmotnost i nízké těžiště. Akumulátory se usídlily pod kapotou co nejblíže kabině, ve středovém tunelu a za sedadly. Baterie chladí dva samostatné kapalinové okruhy a v extrémních vedrech jim pomůže klimatizace.

Přestavba na elektrický pohon si nevyžádala změny na hliníkovém prostorovém rámu, základu SLS AMG. Zato se jí muselo přizpůsobit zavěšení přední nápravy, špičkové jízdní vlastnosti vozu ale mají být zachovány. Řízení však nejspíše „otupí“ kvůli použití úspornějšího elektrohydraulického posilovače. Další energii ušetří svícení výhradně technologií LED.

Jen u studie ale nezůstane. Mercedes uvažuje o možné výrobě malých sérií. To zní slibně, jen zatím není úplně jasné, jak použitelný vůz nabídne. Dlouhá tisková zpráva totiž nezmiňuje dva důležité parametry, pro elektromobily bez záložního zdroje energie doslova zásadní: jak dlouho se nabíjí a kolik na jedno nabití ujede.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...