Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Emise ze superbů klesnou

Česko

Evropské automobilky budou muset vyrábět ekologičtější vozy. Jinak jim hrozí pokuty

BRUSEL (od stálé zpravodajky LN) Státy unie se dohodly na jednom z nejklíčovějších a zároveň nejkontroverznějším plošném zákonu v historii jednotného trhu. Stanovuje maximální množství emisí, které budou smět vypouštět auta v Evropě – včetně škodovek – za každý ujetý kilometr. Normu o limitech CO2 s platností od roku 2012 musí ještě schválit národní vlády a europoslanci, hlavní dohoda je ale už na světě.

Její podoba je následující: v roce 2020 by měla všechna nová auta v průměru vypustit maximálně 95 gramů CO2 na kilometr; nyní je to 160 gramů. K cifře 95 gramů se má dojít postupně, a to tak, že už v roce 2012 se musí 65 % aut, jež vyjedou z pásu, dostat maximálně na 130 gramů za kilometr a v roce 2015 to musí být 100 % vozového parku. Limit se týká průměru na každou značku, to znamená, že pokud výrobce vsadí na velká, těžká nebo silná auta, která vypouštějí víc emisí, bude muset o to víc přitvrdit u svých menších aut.

Pokud automobilky hranici překročí, čekají je pokuty. Zpočátku zaplatí za každý gram CO2 navíc pět eur, za dva deset eur a od čtyř gramů nad limit 95 eur na každé auto. Později má platit plošná pokuta 95 eur na každý nadlimitní gram CO2. Dohodu tohoto znění uzavřeli v pondělí večer zástupci členských států v Europarlamentu a má se za to, že vyšla vstříc nářkům hlavního kontinentálního průmyslu. Evropská komise totiž původně žádala limit 130 gramů od roku 2012 na sto procent nových aut. Evropští výrobci si přesto na zveřejněný kompromis postěžovali.

„Dohoda nebere v potaz celkově složitou situaci automobilového průmyslu. Zejména výše pokut je pro nás nepřijatelná,“ nechal se například slyšet šéf německé automobilové federace Matthias Wissmann. Ani představitelé mladoboleslavské Škody Auto nejsou z novinky nadšeni. „Stále věříme, že členské státy ani europoslanci nepřijmou takovou podobu legislativy, která by ohrozila konkurenceschopnost celého automobilového odvětví,“ sdělil k tomu včera ředitel vnějších vztahů společnosti Radek Špicar. Problémy v návrhu naopak nevidí tuzemské automobilky TPCA a Hyundai.

Autor:

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...