Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Epopej díky Praze triumfuje

Česko

Tolik lidí jako letos ještě nejrozměrnější dílo Alfonse Muchy žádný rok nevidělo. A díky pokračujícímu sporu se do Moravského Krumlova stále hrnou.

MORAVSKÝ KRUMLOV Všechno zlé je pro něco dobré, poznali v Moravském Krumlově. Díky sporu s Prahou zaznamenali historický rekord v návštěvnosti města a expozice se Slovanskou epopejí: Všichni chtějí ještě na poslední chvíli vidět nejrozměrnější dílo Alfonse Muchy v historických prostorách zámku, kde strávilo 47 let.

Od počátku letošního roku si do Moravského Krumlova přijelo Muchovo unikátní dílo prohlédnout na padesát tisíc lidí. „To je historicky nejvíc za celou dobu, co Epopej v Krumlově vystavujeme,“ zdůraznil krumlovský místostarosta Tomáš Třetina. Polovina z tohoto počtu, zhruba pětadvacet tisíc lidí, přitom na zámek zavítalo v prázdninových měsících. Mnozí se netajili tím, že k návštěvě se rozhodli právě proto, že hrozilo odstěhování obrazů do Prahy.

Zbytek zámku je hrozný.

Kromě té části s Epopejí V jednom se návštěvníci a příznivci setrvání Epopeje na Moravě shodují s pražskými radními: zámek je v zoufalém stavu - jak ale většinou zdůrazní, vyjma části s Epopejí. „Vlastně mne k cestě sem inspirovaly nejvíc spory o to, zda je tady Epopej ohrožená,“ přiznal se LN jeden z návštěvníků Pavel Strmiska. Na zámek přijel i s přítelkyní a absolvoval prohlídku. „Zbytek zámku je hrozný, ale tady je sucho a čisto, vše v pořádku. Kdyby byla lepší fasáda a nádvoří, ani bych si tu hrůzu dál neuvědomil,“ naznačil.

Jenomže stav zámku visí na rozhodnutí jeho majitele, společnosti Incheba. Ta v něm chtěla vybudovat vzdělávací centrum, ale nezískala prostředky. Nyní se navíc s radnicí hlavního města pře o podrobnosti pronájmu tamního výstaviště. Proto je zámek prázdný, unikátní arkádové vnitřní nádvoří nepřístupné a zahrada zarostlá. V pořádku je právě „epopejová“ část s kaplí a Rytířským sálem, kterou si radnice pronajala pro Epopej.

Monumentální dílo Alfonse Muchy mělo být v této chvíli už v Praze a chystat se na velkou výstavu ve Veletržním paláci, jak si to přáli pražští radní. Odvolávají se na to, že Mucha dílo daroval hlavnímu městu a smlouva o zápůjčce do Krumlova už skončila.

Do dvou měsíců by o osudu Epopeje mělo být jasněji Jenomže Muchova rodina zpochybnila dodržení podmínky, podle níž měla Praha vybudovat pro dílo důstojný prostor, a krumlovská radnice na základě jejich žádosti rozhodla, že se plátna do vyjasnění sporu stěhovat nesmějí.

Jihomoravský krajský úřad obdržel minulý týden odvolání, kterým pražští radní napadají legálnost krumlovského rozhodnutí. Krajští úředníci mají na rozhodnutí třicet dnů, s velkou pravděpodobností však využijí zákonné možnosti a budou vzhledem k právní složitosti problému rozhodovat dvojnásobnou dobu.

V anketách i sporech stojí většina veřejnosti na straně Moravského Krumlova: právě tam cyklus dvaceti monumentálních pláten po druhé světové válce zachránili a zrestaurovali. Stalo se tak nedaleko Ivančic, kde se Mucha narodil. Praha o ně projevila zájem až po dlouhé době. Rozhodnutí v neprospěch Prahy však neznamená, že Epopej v Krumlově zůstane. Potom musí soud rozhodnout, komu opravdu patří.

Představitelé Moravského Krumlova zatím mají jasno. Epopej budou dál ukazovat návštěvníkům, kteří do města zavítají. „Všechno pojede dál ve standardních kolejích, rozhodně neuvažujeme o tom, že bychom zámek zavřeli,“ ujistil Třetina. „V tuto chvíli nemůžeme dělat nic než čekat, jaké padne rozhodnutí. V každém případě půjde o verdikt stěžejní a zlomový a my se k němu postavíme čelem. Věříme však, že dílo zůstane v Moravském Krumlově,“ doplnil.

Více o situaci kolem Epopeje v Praze čtěte na straně 9

***

SLOVANSKÁ EPOPEJ

Dvacet velepláten

Cyklem velkoformátových obrazů Slovanská epopej chtěl Alfons Mucha vystihnout dějiny slovanských národů. Mucha jej věnoval Praze s podmínkou výstavby vhodné síně. Roli v tom, komu by patřila, hraje i fakt, že je vytvořil za podpory mecenáše Charlese R. Cranea. Tvorba cyklu zabrala 18 let, dokončil jej roku 1928. Správcem díla je Galerie hlavního města Prahy, ministerstvo kultury nyní jedná o jeho prohlášení za památku.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...