„Měkká erotika pomohla rozběhnout váznoucí výrobu i nalézt nové distributory - dodavatele do sex-shopů,“ napsal včera hospodářský list Vedomosti.
Ruský trh s hračkami se potýká s podobným poklesem jako výroba automobilů, a to musí čelit levné čínské konkurenci bez státních subvencí srovnatelných s pomocí automobilkám. Před vypuknutím krize si podnik zřízený před devíti lety v jedné z hal čeljabinského traktorového závodu udržoval přední postavení, ale před rokem zakázek prudce ubylo a výroba klesla na 40 procent předchozí úrovně.
„Několik velkých odběratelů zkrachovalo, pořádnou ránu jsme dostali od obchodních řetězců, platby vázly,“ uvedla ředitelka firmy Světlana Majová. Podnik s nejistou perspektivou musel začít propouštět.
Pokusy zachránit firmu šitím pracovních oděvů místo karnevalových kostýmů nepomohly. Spásný se ukázal až nápad pustit se do výroby erotických hraček.
Hrozba ztráty obživy zlomila i odpor stydlivých dělnic, zvyklých šít plyšáky pro zcela jiné zákazníky, než jací chodí do sex-shopů. A reptající manažery vystřídali noví lidé, kteří obohatili sortiment o novou řadu.
Na erotickém zboží lidé nešetří Plyšová ňadra, na kterých se prý báječně spí, a desítka dalších „hraček“ s některými zvýrazněnými rysy se trefila do mezery do trhu. Zájem vzápětí projevili i velkoodběratelé. Kromě dětských kostýmů, jejichž odbyt závisí na výkyvech poptávky, se podnik pustil i do šití úborů jeptišek a dalších převleků pro dospělé.
„Na erotickém zboží lidé nešetří a továrna znovu zdvihla hlavu. Šičky dostávají výplatu, zákazníci jsou uspokojení. ,Neslušné‘ hračky jsou dobrý byznys,“ zaznělo v reportážích celostátních televizí. „Nedávno si jedna dívka koupila hned pár hraček, aby je vydražila na své svatbě,“ pochvalovala si prodavačka v sex-shopu.
„Skvělý nápad. Jiné podniky zmrazují výrobu a masově propouštějí, ale Rostojs si na hroutícím se trhu vede vynalézavěji,“ ocenil firmu ředitel konzultační firmy Grigorij Trusov.