Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Eta sází na vtip s Hradní stráží

Česko

PRAHA Voják Hradní stráže ve slunečních brýlích, z jehož strážní budky vyčnívá klimatizační přístroj. Tak vypadá nová reklamní kampaň společnosti Eta. Kancelář prezidenta republiky, která je nadřízeným orgánem Hradní stráže, o reklamě nikdo dopředu neinformoval. Inzerát však pravděpodobně žádný zákon neporušuje.

„Protože náš prezident se může mýlit,“ hlásá nadpis reklamy a za ním následuje text: „Co když ke globálnímu oteplování opravdu dochází? Pořiďte si klimatizaci už teď.“

Podle Lenky Bajgarové z agentury Kaspen, která reklamu pro Etu vytvořila, reagovala na probíhající kampaň zatím jen některá média, a pak také zákazníci Ety. Ti se dotazovali, zda použitá otázka o globálním oteplování opravdu odpovídá teorii prosazované českým prezidentem. Negativní reakci však agentura podle Bajgarové zatím nezaznamenala. Jak pro LN uvedl Petr Kůta z advokátní kanceláře Kůta, Musil, Vaňková&Partners, jež se specializuje na reklamní právo, zmíněný inzerát pravděpodobně žádný zákon neporušuje. „Užití motivu vojáka v reklamě na elektrovýrobky z pohledu práva jako problematické nevidím. Teoretický problém by mohl nastat v souvislosti s využitím stejnokroje, který může být autorským dílem,“ konstatoval Kůta.

Ani Ladislav Šťastný, výkonný ředitel Rady pro reklamu coby samoregulačního orgánu české reklamy, nepovažuje tuto kampaň za příliš problémovou. „Chápu, že může vyvolat zdvižené obočí a že si na ni případně může někdo stěžovat, ale i při celkem dobré znalosti etického kodexu české reklamy mě nenapadá žádné jeho ustanovení, na jehož základě by arbitrážní komise Rady pro reklamu mohla takové stížnosti vyhovět,“ řekl LN Šťastný. Sporné podle něj snad může být jen to, zda kampaň nezneužívá uniformu coby určitý symbol.

„Na fotografii není autentická uniforma Hradní stráže, je to upravený kostým, na němž chybí některé základní znaky, jako je státní znak nebo označení Hradní stráže,“ podotýká Bajgarová.

Mluvčí kanceláře prezidenta Radim Ochvat se do uzávěrky tohoto vydání k reklamě nevyjádřil.

Autor: