Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Etnická média v USA zažívají boom

Česko

„Lidé je kupují hlavně kvůli zprávám, které ve většinových médiích nenajdou,“ říká novinář Sandip Roy

O proměnách mediálního trhu zaměřeného na etnické menšiny jsme mluvili se Sandipem Royem z asociace New America Media, která sdružuje přes 2500 novin, časopisů a rozhlasových a televizních stanic pro imigranty.

* Téměř 50 milionů lidí v USA sleduje takzvaná etnická média, to znamená noviny, časopisy a rozhlasové a televizní vysílání pro imigranty. Jaký je klasický čtenář čínských, vietnamských, arabských nebo hispánských novin žijící ve Spojených státech?

Velká část z nich jsou imigranti první generace. Mají často jen omezenou znalost angličtiny, a etnická média jsou tak pro ně hlavní zdroj informací. Další skupinu představují ti, kteří anglicky mluví plynně, nebo jsou dokonce bilingvní. Etnická média kupují kvůli zprávám, které ve většinových médiích nenajdou. Například 86 % španělsky mluvících obyvatel sleduje hispánskou televizi, ale hlavním zdrojem zpráv je jen pro 34 % z nich. Mnohá etnická média navíc vycházejí v angličtině, třeba indické nebo filipínské noviny, ale samozřejmě i afroamerická média, což jsou historicky nejstarší etnická média v USA.

* A kdo je typickým novinářem v etnickém médiu?

Často rovněž imigranti první generace, ti mají nejužší spojení se svou komunitou, ale přibývá stále více novinářů druhé generace, výrazné je to v hispánské komunitě. Díky znalosti obou jazyků mohou komunikovat i s úředníky státní správy a politiky, kteří nemluví španělsky. Mezi etnickými novináři je také mnoho žen. Mimo jiné proto, že etnická média si obvykle nemohou dovolit zaměstnávat lidi na plný úvazek a využívají spolupráce externistů či občasných přispěvatelů, což často bývají čerstvé absolventky. Podle průzkumů, které máte k dispozici, se dosah etnických médií v posledních letech zvýšil celkově o 16 %. Jakou to má příčinu?

Před vypuknutím krize počet imigrantů do USA rostl a to se odrazilo i ve sledovanosti etnických médií. Migrace se také již neomezuje na tradiční destinace, jako byla Kalifornie nebo New York. Ve státech jako Georgia nebo Nevada se zvýšil počet migrantů o 100 až 200 % a vznikla zde logicky nová etnická média. Ale nárůst čtenářů, posluchačů či diváků se týká i afroamerických médií, která aktuálně oslovují o 42 % více lidí než před pěti lety, a to se zvýšenou migrací do USA nesouvisí. Důvodem může být, že etnická média mají oproti většinovým jasnější představu o tom, kdo je jejich cílová skupina a co očekává. Navíc se stále častěji objevují v on-line verzích, to jejich dosah dále rozšiřuje. Je ale třeba říci, že zatímco etnická média sleduje víc lidí, příjmy z reklamy jim poklesly stejně citelně jako jiným médiím. Etnické noviny, rádio nebo televize v USA nejsou jen zdrojem informací, ale často i obhájcem práv „své“ komunity...

Freedom Journal, první afroamerický list, který v USA vycházel v letech 1827-1829, měl následující motto: „Chceme hájit naši věc, příliš dlouho za nás mluvili jiní.“ Toto platí implicitně i pro mnohá dnešní etnická média. Velmi aktivní jsou v tomto ohledu zejména hispánská média, která se například velmi angažovala na podporu imigrační reformy. Dýdžejové španělsky mluvícího rádia vyzývali lidi, aby šli protestovat do ulic proti striktnímu imigračnímu zákonu, který se tehdy projednával v Kongresu. Stejně tak to byly hispánské noviny, kdo vyvolal protestní kampaň proti moderátorovi noční talk show CNN Louovi Dobbsovi, který se proslavil výpady proti imigrantům.

* V USA existují tisíce etnických médií. Víc než 2500 jich sdružuje platforma New America Media (NAM). Co je společným zájmem, který je dostal pod jednu střechu?

Jedním slovem - „reklama“. Ale v širším pohledu nejde jen o příjmy z reklamy, jde o celkovou společenskou pozici. Před vznikem NAM se etnickým médiím nepřisuzovala moc velká síla ani dopad. Nebylo vidět, kolik milionů lidí vlastně oslovují a ovlivňují. Když se ale sdružila do asociace, stala se zajímavým partnerem pro státní agentury a jejich sociální marketing. Novináři etnických médií si také uvědomili, že jako sdružení mají daleko lepší přístup k informacím ze státní správy i k politikům. Při běžné tiskové konferenci s kandidátem na guvernéra novinář malého vietnamského listu moc prostoru k otázkám nedostane. Ale pokud zorganizujeme debatu s politiky my z NAM a řekneme jim: „Díky členům naší asociace můžete oslovit tolik a tolik milionů lidí,“ zajímá je to.

* Díky členství v NAM se setkávají novináři z různých komunit. Zlepšuje to i vztahy komunit samotných?

Samotná etnická média určitě projevují více zájmu o jiné komunity než dřív. Osobní kontakty v tom určitě hrají roli. Máme projekty, při kterých novináři z různých médií pracují společně. Například skupina vybraných novinářů teď zpracovává téma Obamova záchranného balíčku - kolik z něj šlo peněz etnickým komunitám a jaký druh podnikání to v nich konkrétně podpořilo. Asociace provádí i statistické průzkumy a jeden z nich byl věnovaný právě vztahům mezi etnickými komunitami. Deset největších etnických médií sdružených v NAM průzkum spolufinancovalo a souběžně pak uveřejnilo jeho výsledky. Korejské noviny tomu například věnovaly speciální sekci, nazvanou Boříme zdi.

* A co vztahy mezi etnickými a většinovými médii, jsou nějaké?

Klasická média jsou teď oslabená krizí a tím ochotnější ke spolupráci než dříve. Spolupráce novinářů z etnického a klasického média se přitom ukazuje jako velmi užitečná. Novinář z etnického média dokáže zajistit přístup dovnitř komunity, kam by se jinak běžný novinář těžko dostával, a novinář z klasického média mívá zase lepší přístup k jiným informacím. Příkladem výborné spolupráce bylo mediální pokrytí incidentu, při kterém policie zastřelila dva korejské imigranty ve rvačce. Roli hrálo nedorozumění, jazyková bariéra a nešťastná souhra náhod. Po mužích zůstaly vdovy a celá komunita byla v šoku. Korejské noviny se na nás obrátily s žádostí o pomoc při získávání informací. Nevěděly třeba, jak si vyžádat policejní protokol. Zároveň se na nás obrátily i místní většinové noviny, které se naopak neuměly dostat ke kontaktům v korejské komunitě. Dali jsme tedy dohromady novináře z obojích novin a oni si navzájem skvěle vypomohli.

***

Profil

Sandip Roy Novinář původem z Indie žije v San Francisku. Od roku 2001 pracuje jako editor asociace New America Media. Je také moderátorem rozhlasového pořadu New America Now. New America Media (NAM) je asociace více než 2500 etnických médií v USA. Byla založena v roce 1996 v Kalifornii a postupně získala celonárodní dosah. NAM podporuje etnická média a vytváří a distribuuje vlastní mediální obsah prostřednictvím stránek www.newamericamedia.org a veřejnoprávní rozhlasové stanice.

O autorovi| JITKA POLANSKÁ, Autorka pracuje jako koordinátorka programu Migrace ve společnosti Člověk v tísni

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!