Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

EU platí vývoj nadzvukového A2

Česko

Cenu lístku v dnešní obchodní třídě zaoceánských letů má mít i letenka do nadzvukového letadla A2. Projekt nového letounu financuje Evropská unie.

Účastníci evropského projektu LAPCAT pracují na tom, aby bylo možné za čtyři hodiny doletět z Londýna do Hongkongu (21 601 kilometrů) a za maximálně osm hodin obletět svět.

Co je LAPCAT? Jde o zkratku názvu Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies, což znamená projekt dlouhodobých koncepcí a technologií progresivních pohonných systémů. Cílem projektu je zkonstruovat superrychlé transoceánské a možná i kosmické letouny, určené pro přepravu většího počtu pasažérů. Jak název napovídá, projekt se zaměřuje hlavně na vytvoření odpovídajících motorů, přičemž přednost získaly dvě technologie, a sice průtočné hypersonické motory, a dále raketové technologie.

Na vývoji nového nadzvukového letadla spolupracují Evropská vesmírná agentura (ESA), Evropské centrum vesmírného výzkumu a technologií (ESTEC) a několik dalších univerzit a firemních leteckých laboratoří z Velké Británie, Německa a Itálie. Celý projekt financuje Evropská unie.

Začalo se před dvěma roky a v současnosti už existuje konkrétní koncepce: konkrétně britská firma Reaction Engines představila prototyp nadzvukového letadla, nazvaný „A2“, v němž jakoby znovu ožil slavný francouzský Concorde z roku 1976, před čtyřmi lety definitivně zrušený.

Plánovaný dolet A2 činí 20 tisíc kilometrů za čtyři hodiny, jeho cestovní rychlost tedy bude zhruba 5700 km/h. Létat má ve výšce 25 kilometrů a unést až 300 pasažérů. Součástí mnohovrstvého obalu bude systém aktivního ochlazování, který nedovolí, aby se velkokapacitní letoun během svého čtyřhodinového letu v atmosféře při rychlosti pěti machů (5,5 až 5,8 tisíc km/h) nebezpečně zahříval. Jako chladicí médium má sloužit tekutý vodík.

Zárukou serióznosti výzkumu by měl být šéf firmy Reaction Engines Alan Bond. Tento zkušený konstruktér leteckých motorů už má za sebou několik úspěchů - v roce 1982 například vytvořil motor SATAN, což byla variace motoru zvaného LACE (liquid air cycle engine), tedy motoru s cyklem kapalného vzduchu. V té době vyvíjela firma British Aerospace (nyní BAE Systems a Rolls-Royce) hypersonický orbitální dopravní prostředek HOTOL a o Bondův motor projevila zájem. Vytvořil pro ni motor s technickým označením RB450 a prodal jí na něj svůj patent. Projekt se však nakonec nerealizoval.

Bond poté založil v roce 1989 firmu Reaction Engines, do níž přizval i kolegy, kteří s ním pracovali na RB450 - Johna Scotta a Richarda Varvilla. Ti začali pracovat na dalším raketovém motoru, označeném jako Sabre (Synergic Air Breathing Engine), neboli na synergickém vzdušně reaktivním motoru. Pro A2 nyní výzkumný tým Reaction Engines vyvíjí motor Scimitar, což je zjednodušená varianta motoru Sabre bez raketového režimu. Alan Bond věří, že se jeho A2 dostane do výroby a bude přepravovat cestující. Dokonce vypočítal i možnou cenu letenky. Vyšla mu částka, která se rovná nynější ceně lístku v obchodní třídě transoceánských letů.

O autorovi| JITA SPLÍTKOVÁ, Autorka je vydavatelkou webového magazínu Futurologie

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....