Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Eurovíkendy krize neovlivnila

Česko

Na podzimní krátkodobé zahraniční pobyty vyrazí i letos bezmála 400 tisíc Čechů, stejně jako vloni.

PRAHA Navzdory ekonomické krizi a obavám, že se zhorší finanční situace mnoha domácností, cestovní kanceláře zatím nepociťují nějaké drastické poklesy prodejů zahraničních zájezdů. A to se týká nejen již uplynulé letní sezony, ale i právě se rozbíhajících kratších poznávacích pobytů v evropských metropolích o víkendech (často nazývaných eurovíkendy).

„Podle dosavadních prodejů se ukazuje, že se žádné zásadní poklesy v případě stále populárnějších eurovíkendů zatím neuskutečňují,“ potvrdil Tomio Okamura, viceprezident a tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Právě na tento typ turistiky pohlížely letos cestovní kanceláře s velkými obavami. Zatímco na hlavní letní dovolené si lidé nenechali sáhnout ani v letošním roce, u eurovíkendů se kvůli krizi očekávaly již poklesy. Byl by to logický důsledek ekonomické krize – lidé by kvůli snaze něco ušetřit méně vyráželi do evropských metropolí. A to se zatím na začátku podzimní turistické sezony nenaplňuje.

„Je potřeba si uvědomit, že na několikadenní podzimní zájezdy po evropských metropolích vyráží zejména vyšší střední třída, která s penězi nemá až tak velký problém. Krize ale způsobuje to, že letos nelze očekávat tak velký meziroční nárůst zájmu o tyto zájezdy, jaký touroperátoři zaznamenali vloni. Za celý trh očekáváme, že letos na podzimní eurovíkendy vyrazí zhruba stejné množství lidí co v loňském roce. To bylo asi 390 tisíc Čechů,“ upřesnil Okamura.

Optimismus vládne i v samotných cestovních kancelářích. „Temné vize se zatím nenaplňují. Vpřípadě podzimních eurovíkendů to u nás i letos vypadá na další růst. Zatím prodáváme zhruba o deset procent více než vloni,“ uvedl Tomáš Brejcha, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Čedok. „V letošním roce se vedle stabilních, nejčastěji vyhledávaných destinací dobře prodávají i krátkodobé pobyty v tureckém Istanbulu,“ doplnil Brejcha.

Dobré podzimní prodeje hlásí například i cestovní kancelář Fischer. „Letošní podzimní turistika zatím nebyla krizí příliš ovlivněna. Zájem o eurovíkendy je letos na srovnatelné úrovni co vloni,“ uvedl Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

Nejpopulárnější je Paříž V rámci eurovíkendů je obecně nejnavštěvovanější destinací jednoznačně Paříž. Druhý v pořadí je Londýn, pak Řím, Benátky. Vyhledávaným městem je i Barcelona. Mezi Čechy hojně navštěvovaná místa patří i Vídeň, přestože v celoevropském měřítku si toto město stojí již hůře (celkové množství Evropanů, kteří do metropole zavítají, je zde již nižší). Důvodem je krátká vzdálenost pro Čechy. Velmi populární je Vídeň zejména v předvánočním období.

Popularita krátkodobých podzimních cest po Evropě mezi Čechy přitom stále narůstá. Očekává se, že tento trend ještě vydrží několik let. Ve srovnání se Západoevropany totiž stále máme co dohánět. Ve vyspělých zemích Evropy lidé vyrážejí na tyto krátkodobé zahraniční pobyty daleko více než Češi. „V západoevropských zemích krátkodobé cesty do ciziny s nejvýše třemi přenocováními tvoří i polovinu všech zahraničních výjezdů. V některých zemích je to dokonce i více než polovina,“ vysvětlil Tomio Okamura.

V případě Čechů je tento podíl podstatně menší. Vloni za celý rok Češi zrealizovali asi 1,5 milionu krátkodobých zahraničních pobytů (s délkou maximálně tři noci). Naproti tomu na delší dovolenou, to znamená na čtyři a více nocí, vyrazilo v loňském roce do ciziny zhruba pět milionů Čechů. Největší část z tohoto čísla připadá na léto, tedy na hlavní turistickou sezonu v roce. „V tuzemsku budou stále dominovat letní dovolené. Jednak je to zde již tradice a pak Česká republika nemá moře,“ uzavřel Okamura.

***

Eurovíkendy

Popularita pobytů roste

Eurovíkendy jsou krátkodobé pobyty v evropských metropolích na jednu až tři noci. Vloni za celý rok Češi realizovali asi 1,5 milionu krátkodobých zahraničních pobytů (do 3 nocí). Z toho na podzimní mní pobyty připadalo asi 400 tisíc cest. V letošním roce e cestovní kanceláře očekávají minimálně stejná čísla navzdory vzdory krizi. V případě absence krize by byl zájem o eurovíkendy ndy jednoznačně vyšší než vloni. Trend rostoucího zájmu o tuto turistiku tak pokračuje i letos, a to již několikátý rok v řadě.

Pořadí nejnavštěvovanějších evropských měst

1. Paříž 2. Londýn 3. Řím 4. Benátky 5. Barcelona

Zdroj: AČCKA;

Autor: