Aliance rekordních ztrát Iberia a British Airways by díky svému spojení měly ročně ušetřit na nákladech asi 400 milionů eur (přes deset miliard korun). Analytici se domnívají, že společnosti ušetří společným nákupem paliva a služeb na letištích. Zatím se nepočítá s propouštěním zaměstnanců či snižováním platů, i když by to bylo logické. Vedení firem se totiž bojí protestů zaměstnanců. British Airways ochromily minulý měsíc dvě stávky stewardů a letušek, které stály firmu téměř 40 milionů liber (přes miliardu korun).
Snížení nákladů je pro obě firmy klíčové. Loni totiž utrpěly rekordní ztráty. Obě společnosti zasáhl pokles poptávky po cestování kvůli finanční krizi. Čelíme „snad největší krizi v leteckém průmyslu, jaká tu kdy byla,“ prohlásil už předloni Martin Broughton, šéf British Airways. Potíže obou firem jsou ovšem dlouhodobějšího rázu. Dohoda o otevřeném nebi mezi Spojenými státy a Evropskou unií z roku 2007 uvolňující podmínky pro používání letišť pro transatlantické lety zvýšila konkurenci mezi leteckými společnostmi. To přispělo k fúzím a vytváření aliancí mezi aeroliniemi. BA a Iberia teď jen těžko čelí takovým obrům, jako jsou Air FranceKLM a německá Lufthansa.
Zároveň jim zákazníky už dlouhá léta postupně přetahují nízkonákladové aerolinie. Iberia ztratila své výsadní postavení na španělském trhu a BA zase neúspěšně zápasí s nízkonákladovou firmou Virgin miliardáře Richarda Bransona. Na začátku devadesátých let se BA dokonce pokusila zničit pověst firmy Virgin i samotného Bransona tím, že o nich v tisku rozšiřovala nepravdivé zprávy. Místo přílivu zákazníků byla ale odsouzena v Británii k vysoké pokutě.
Penzijní problém BA a Iberia čelily tlaku konkurentů stále se rozšiřující spoluprací na linkách v Evropě a později i v USA. Zároveň uzavřely alianci s americkými American Airlines.
Ačkoliv se dlouho spekulovalo o možném spojení společností, k průlomu došlo až loni po nástupu nového šéfa Iberie Antonia Vazqeze. Ten teď dohodl vytvoření společné firmy, v níž by Britové měli mít podle agentury Bloomberg 56procentní podíl a 44 procent by mělo zůstat vlastníkům Iberie. Sídlo by prý mělo být v Londýně a celému podniku má šéfovat někdo ze Španělů. Fúze by měla být dokončena v prosinci.
Fúzi musí ještě schválit evropské antimonopolní úřady. Neměl by to být problém, protože trasy obou společností se příliš nepřekrývají, a tak se jejich sloučením nezmenší konkurence na trhu. Problémem se ale může stát penzijní fond BA, ve kterém je díra ve výši 5,6 miliardy dolarů. Vedení BA se sice už předběžně dohodlo se zaměstnanci a správci fondu na postupného snižování příspěvků a vyplácených dávek, což by deficit postupně vymazalo, ale dohoda bude definitivně potvrzena až v červenci. Pokud se tak stane, akcionáři BA a Iberie schválí sloučení obou společností na svých valných hromadách letos v listopadu.
***
Nová fúze
British Airways
počet letadel: 245
počet zaměstnanců: 38 000
přepravených
pasažérů za minulý
rok: 33 milionů
počet destinací,
kam firma létá: 148
Iberia BA, Zdroj:
Iberia
počet letadel: 174
počet zaměstnanců: 20 671
přepravených
pasažérů za finanční
rok 2009: 25,5 milionu
počet destinací,
kam firma létá: 174