Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Evropa otevírá vzdušný prostor

Česko

Otevřené nebe - Letadla opět vzlétla nad Evropu. Uskutečnila se ale jen třetina letů

Letecká doprava se vzpamatovává z největšího úderu moderní doby.

Jde to ale ztuha. Vzdušný prostor včera otevřely první evropské státy včetně Česka. K nebi přesto vzlétl jen zlomek z pravidelného počtu spojů.

PRAHA Je to zatím pouze nesmělý pokus, jak znovu nastartovat ochromenou leteckou dopravu nad starým kontinentem. První evropská letiště, včetně toho pražského v Ruzyni, včera provizorně otevřela vzdušný prostor pro velké dopravní letouny.

„Povolení je časově omezené na osmačtyřicet hodin. Rozhodnutí o letu závisí na příslušné letecké společnosti,“ upozorňoval mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Letová stopka, den pátý Letecký prostor nad Evropou už pátým dnem paralyzuje vulkanický prach z islandské sopky.

Včera se sice postupně začaly otevírat vzdušné prostory nad Slovenskem, Rakouskem či Maďarskem, další dvě desítky zemí však nadále zůstaly bez letecké dopravy.

Například na severu Polska musela být kvůli silnějším emisím popela znovu uzavřena šestice letišť, která už v neděli normálně fungovala. Jen od minulého čtvrtka tak bylo zrušeno více než šedesát tisíc letů. A i v průběhu včerejška vzlétl k nebi jen zlomek z běžného počtu spojů. Jen třetinu letů umožnil mrak popela uskutečnit v rámci celé Evropy. Na Ruzyni to byla necelá stovka příletů a odletů, což je asi pětina pravidelného provozu. „Společnosti samozřejmě létají jen tam, kde vědí, že letiště v dané destinaci je otevřené. Zpočátku také zafungovala obezřetnost,“ vysvětlovala pomalý rozlet mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová.

Na úterý je podle ní hlášeno už tři sta letů, tedy zhruba třetina normálního provozu. „Další průběh je stále závislý na meteorologické situaci,“ říká Klíma.

Piloti hlásí: Jsme připraveni letět Stále ještě nepříliš příjemné vyhlídky neradi slyší zástupci aerolinek. Stávající odstávka letecké přepravy je totiž stojí podle odhadů expertů zhruba 250 milionů dolarů (4,7 miliardy korun) denně.

Aerolinky proto tlačí na úplné obnovení provozu. Tvrdí, že jejich víkendové zkušební lety ukázaly, že létat je možné. „Máme modré nebe a zářící slunce, testovací lety nákladní i osobní přepravy dokázaly, že nebyla jediná známka popílku v motorech, poškozených plášťů nebo trysek. Politici by to konečně měli vzít v úvahu,“ stěžoval si mluvčí společnosti Lufthansa Klaus Walter.

Vydat se do vzduchu se prý nebojí ani samotní piloti. „Pokud budu přesvědčen, že daná trať a cílové letiště umožňují bezpečné provedení letu, jsem připraven vzlétnout,“ tvrdí prezident odborové organizace tuzemských pilotů Filip Gaspar. Ten měl včera původně letět do francouzského Marseille. Podmínky v letové výšce jej však nakonec donutily zůstat ještě na zemi.

Že jde především o bezpečí pilotů i pasažérů na palubě, zdůrazňují i zástupci největší tuzemské letecké společnosti - ČSA. „Piloti mají k dispozici aktuální informace o výskytu vulkanického prachu, jakékoli anomálie by byly okamžitě reportovány, letadla budou po jakémkoli letu pečlivě kontrolována techniky,“ popisuje mluvčí ČSA Hana Hejsková.

„Máme modré nebe a zářící slunce, testovací lety dokázaly, že nebyla jediná známka popílku v motorech.“

Autor: