Dieselové motory jsou podstatně složitější než benzinové. A jejich výrobci bionaftu neuznávají, říká specialista na koncernové motory Škoda Zdeněk Dráb.
* LN Myslíte, že přidávání tzv. biosložek do paliv může být pro dnešní vysoce sofistikované motory nebezpečné?
Tak přímo nebezpečné to pro ty motory nebude. Pokud se zůstane u tohoto malého množství, mluvím teď o těch pěti procentech biosložek v palivu. Ideální to pro ty motory ovšem není. Na benzinové motory to zas takový vliv mít nebude, ty jsou méně složité a na palivo nejsou tak háklivé jako motory dieselové. Pro ně to může být horší.
* LN Je to kvůli tomu, že jsou v dieselových motorech komponenty více namáhány...
Spíše je to proto, že v tom biopalivu jsou přísady, které mají tendenci zalepovat vstřikovací systémy, které jsou vysoce sofistikované a mají velikou citlivost na kvalitu paliva.
* LN Sníží se obecně životnost komponent při používání biopaliv?
Nám se obecně používání biopaliv nelíbí. Jezdíme na analýzy přímo k výrobcům. A výrobci různých komponent motorů, jako jsou třeba čerpadla, neuznávají ani jedno procento biosložky v palivu. A my musíme ctít názor výrobce.
* LN Dejme tomu, že nechám stát svoje auto s plnou nádrží bionafty dva měsíce v garáži. Stane se mu něco?
S bionaftou, která má složení 30 % biosložek a 70 % normální nafty, je nebezpečí poškození motoru velmi vysoké. S bionaftou, která má 5% podíl biosložek, to nebezpečí prakticky nehrozí. Je to spíše zanedbatelné riziko.
* LN Kdyby procento biosložky v naftě bylo vyšší, představovalo by to už riziko pro motory?
Pokud by se procento zvýšilo, rozhodně by to snížilo životnost určitých komponent, jako jsou tandemová čerpadla a jiné.