U Plzně vznikne nejdelší železniční tunel v Česku.
Čtyřkilometrový obr zkrátí cestu z Prahy do Plzně na 72 minut. Kritici namítají, že je tunel v tuto chvíli zbytečný, a investovat by se mělo jinde. PRAHA Jen málo měst dokázalo z tvrdých škrtů ministra dopravy Víta Bárty „vybruslit“ lépe než Plzeň. Při své nedávné návštěvě totiž ministr Plzeňanům posvětil stavbu nejdelšího tunelu v Česku. Ten vznikne na hlavní trati mezi západočeskou metropolí a Prahou. Namísto nynější osmikilometrové objížďky přes Chrást se dráha hned za Plzní zakousne do země a čtyřkilometrovým tunelem pod kopci Homolka a Chlum se dostane do Ejpovic. Trať se tak logicky napřímí a jízdní doba se zkrátí. Po dokončení modernizace trati by se mělo z Prahy do Plzně jezdit za 72 minut, tedy o půl hodiny kratší dobu než nyní.
Zdánlivě smysluplná stavba má ale početnou skupinu kritiků. Část železničních odborníků ji považuje v současné době za drahou a zbytečnou. „Tunel stejně nedocílí toho, aby se mezi Prahou a Plzní jezdilo do jedné hodiny. Jen tak by bylo možné na této trati zavést pravidelný hodinový takt. To by se podařilo jen s tunelem u Berouna, který však ministerstvo zastavilo. Bylo by proto nyní lepší těch 9 miliard investovat do jiné prospěšnější stavby,“ myslí si železniční odborník a někdejší náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.
Daleko účelněji by se podle něj daly peníze využít například na zdvojkolejnění tratě z Hradce Králové do Pardubic. Tunel má však v dopravní branži i své příznivce. Například dopravního experta Petra Moose. „Ten tunel smysl má. Když teď upravíme trať v úseku, na který máme, nijak to nevylučuje, že za čas se podaří sehnat peníze i na další potřebný tunel u Berouna. Takže i když to zkrácení jízdní doby nebude tak významné, logiku to má,“ tvrdí Moos. Ten považuje stavbu u Plzně za spíše politické rozhodnutí, jelikož stejně potřebných železničních staveb je v Česku mnoho.
Cíl: Vlaky rychlejší než auta I když ani s ejpovickým tunelem nestihne vlak cestu z Prahy do Plzně pod hodinu, jeho konkurenceschopnost vůči autům se stejně rapidně zvýší. Zatímco nyní je o tři čtvrtě hodiny pomalejší, v budoucnu by měl mít skluz už jen deset minut.
Vlaky by měly rapidně zrychlit také při cestě do Německa. Ministerstvo totiž uvažuje o tom, že by posvětilo stavbu nové tratě z Plzně přes Domažlice na státní hranici.
Cesta vlakem z Prahy do Mnichova by se tak zkrátila ze šesti hodin na tři a byla by rychlejší než jízda autem.
To je v Česku zatím velmi nezvyklé. Vlak v závodě s autem vyhrává jen na cestě z Prahy do Ostravy. Je tam zhruba o čtvrt hodiny dříve.
***
Co je rychlejší? Vlak, autobus, nebo auto?
počítáno z centra do centra
Praha - Plzeň
vlak * 1 h 46 min
vlak ** 72 min
autobus 1 h 45 min
auto 1 h 2 min
Praha - Brno
vlak 2 h 43 min
autobus 2 h 34 min
auto 1 h 54 min
Praha - Ostrava
vlak 3 h 4 min
autobus 4 h 45 min
auto 3 h 18 min
Brno - Vídeň
vlak 2 h 5 min
autobus 2 h 15 min
auto 2 h 0 min
Plzeň - Mnichov
vlak 4 h 6 min
vlak*** 1 h 57 min
autobus 3 h 45 min
auto 2 h 49 min
České Budějovice - Ústí n. L.
vlak 4 h 9 min
autobus 4 h 20 min
auto 2 h 48 min
*dobu jízdy nyní zdržují práce na modernizaci koridoru, **po dokončení tunelu
u Ejpovic a modernizace tratě, ***po dokončení rychlotratě Plzeň-Domažlice
Vlak v závodě s autem vyhrává jen na cestě z Prahy do Ostravy. Je tam o čtvrt hodiny dříve.
ŽELEZNICE VERSUS AUTOMOBILY
Mezi Ejpovicemi a Plzní by měl vzniknout nejdelší železniční tunel v Česku. Čtyři kilometry dlouhý kolos za devět miliard korun bude součástí hlavní trati mezi západočeskou metropolí a Prahou. Cesta mezi oběma městy by díky němu a modernizaci celé trati měla trvat 72 minut.
Plzeň
Proti tunelu protestuje část železničních odborníků. Namítají, že jeho stavba u Plzně nepřinese požadované snížení jízdní doby pod jednu hodinu. To by se podařilo jen tehdy, pokud by ministerstvo dopravy nezastavilo přípravu stavby tunelu z Prahy do Berouna. Místo polovičatého řešení je tak podle expertů lepší v době škrtů investovat do jiných tratí v Česku.