Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Experti se přou o obří tunel

Česko

V soutěži s auty má železnici pomoci i obří tunel u Plzně. Jeho stavbu však někteří odborníci kritizují

U Plzně vznikne nejdelší železniční tunel v Česku.

Čtyřkilometrový obr zkrátí cestu z Prahy do Plzně na 72 minut. Kritici namítají, že je tunel v tuto chvíli zbytečný, a investovat by se mělo jinde. PRAHA Jen málo měst dokázalo z tvrdých škrtů ministra dopravy Víta Bárty „vybruslit“ lépe než Plzeň. Při své nedávné návštěvě totiž ministr Plzeňanům posvětil stavbu nejdelšího tunelu v Česku. Ten vznikne na hlavní trati mezi západočeskou metropolí a Prahou. Namísto nynější osmikilometrové objížďky přes Chrást se dráha hned za Plzní zakousne do země a čtyřkilometrovým tunelem pod kopci Homolka a Chlum se dostane do Ejpovic. Trať se tak logicky napřímí a jízdní doba se zkrátí. Po dokončení modernizace trati by se mělo z Prahy do Plzně jezdit za 72 minut, tedy o půl hodiny kratší dobu než nyní.

Zdánlivě smysluplná stavba má ale početnou skupinu kritiků. Část železničních odborníků ji považuje v současné době za drahou a zbytečnou. „Tunel stejně nedocílí toho, aby se mezi Prahou a Plzní jezdilo do jedné hodiny. Jen tak by bylo možné na této trati zavést pravidelný hodinový takt. To by se podařilo jen s tunelem u Berouna, který však ministerstvo zastavilo. Bylo by proto nyní lepší těch 9 miliard investovat do jiné prospěšnější stavby,“ myslí si železniční odborník a někdejší náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

Daleko účelněji by se podle něj daly peníze využít například na zdvojkolejnění tratě z Hradce Králové do Pardubic. Tunel má však v dopravní branži i své příznivce. Například dopravního experta Petra Moose. „Ten tunel smysl má. Když teď upravíme trať v úseku, na který máme, nijak to nevylučuje, že za čas se podaří sehnat peníze i na další potřebný tunel u Berouna. Takže i když to zkrácení jízdní doby nebude tak významné, logiku to má,“ tvrdí Moos. Ten považuje stavbu u Plzně za spíše politické rozhodnutí, jelikož stejně potřebných železničních staveb je v Česku mnoho.

Cíl: Vlaky rychlejší než auta I když ani s ejpovickým tunelem nestihne vlak cestu z Prahy do Plzně pod hodinu, jeho konkurenceschopnost vůči autům se stejně rapidně zvýší. Zatímco nyní je o tři čtvrtě hodiny pomalejší, v budoucnu by měl mít skluz už jen deset minut.

Vlaky by měly rapidně zrychlit také při cestě do Německa. Ministerstvo totiž uvažuje o tom, že by posvětilo stavbu nové tratě z Plzně přes Domažlice na státní hranici.

Cesta vlakem z Prahy do Mnichova by se tak zkrátila ze šesti hodin na tři a byla by rychlejší než jízda autem.

To je v Česku zatím velmi nezvyklé. Vlak v závodě s autem vyhrává jen na cestě z Prahy do Ostravy. Je tam zhruba o čtvrt hodiny dříve.

***

Co je rychlejší? Vlak, autobus, nebo auto?

počítáno z centra do centra

Praha - Plzeň

vlak * 1 h 46 min

vlak ** 72 min

autobus 1 h 45 min

auto 1 h 2 min

Praha - Brno

vlak 2 h 43 min

autobus 2 h 34 min

auto 1 h 54 min

Praha - Ostrava

vlak 3 h 4 min

autobus 4 h 45 min

auto 3 h 18 min

Brno - Vídeň

vlak 2 h 5 min

autobus 2 h 15 min

auto 2 h 0 min

Plzeň - Mnichov

vlak 4 h 6 min

vlak*** 1 h 57 min

autobus 3 h 45 min

auto 2 h 49 min

České Budějovice - Ústí n. L.

vlak 4 h 9 min

autobus 4 h 20 min

auto 2 h 48 min

*dobu jízdy nyní zdržují práce na modernizaci koridoru, **po dokončení tunelu

u Ejpovic a modernizace tratě, ***po dokončení rychlotratě Plzeň-Domažlice

Vlak v závodě s autem vyhrává jen na cestě z Prahy do Ostravy. Je tam o čtvrt hodiny dříve.

ŽELEZNICE VERSUS AUTOMOBILY

Mezi Ejpovicemi a Plzní by měl vzniknout nejdelší železniční tunel v Česku. Čtyři kilometry dlouhý kolos za devět miliard korun bude součástí hlavní trati mezi západočeskou metropolí a Prahou. Cesta mezi oběma městy by díky němu a modernizaci celé trati měla trvat 72 minut.

Plzeň

Proti tunelu protestuje část železničních odborníků. Namítají, že jeho stavba u Plzně nepřinese požadované snížení jízdní doby pod jednu hodinu. To by se podařilo jen tehdy, pokud by ministerstvo dopravy nezastavilo přípravu stavby tunelu z Prahy do Berouna. Místo polovičatého řešení je tak podle expertů lepší v době škrtů investovat do jiných tratí v Česku.

Autor:

Prodej, Pozemky pro bydlení, 958 m2 -
Prodej, Pozemky pro bydlení, 958 m2 -

Wolkerova, Tanvald - Šumburk nad Desnou, okres Jablonec nad Nisou
2 999 990 Kč