Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Česko

Umí viset ve vzduchu. Britové předvedou F-35 s kolmým startem a přistáním

Letoun F-35B, tedy varianta se schopností kolmého startu a přistání. foto: RAF

Letecká lahůdka a navíc poprvé mimo britské ostrovy. Britské Královské letectvo návštěvníkům letošních Dnů NATO v Ostravě předvede letoun F-35B Lightning II, tedy variantu bojového stroje s kolmým startem a přistáním, který umí doslova viset ve vzduchu.
  19:04

„Je to pro nás splněný sen,“ potvrdil Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které akci na mošnovském letišti organizuje. Letos se uskuteční o víkendu 16. a 17. září. Vstup je tradičně zdarma.

Letová ukázka F-35B patří mezi to nejlepší, co lze v současnosti na leteckých přehlídkách a show vidět.

Jde o speciální variantu nejvyspělejšího bojového letounu současnosti, který se vyznačuje schopností velmi krátkého startu a kolmého přistání. Stejně jako legendární stroje Harrier, které britské letectvo rovněž provozovalo, tak dokáže z letu prakticky zastavit ve vzduchu na místě a dál manévrovat.

„Bylo to navíc právě britské letectvo, díky jehož letounu Harrier jsme mohli u nás poprvé a naposled vidět letadlo viset ve vzduchu, a jsme opravdu nadšení, že díky RAF a letounu F-35B budeme moci tuto exkluzivní schopnost spatřit znovu,“ dodal Pavlačík.

F-35 Lightning II je jednomotorový víceúčelový bitevní letoun páté generace z dílny firmy Lockheed Martin. Jeho hlavní předností je široká variabilita použití, kdy letoun může poskytovat přímou leteckou podporu jednotkám na zemi, vybojovat vzdušnou nadvládu nebo se zapojit do elektronického boje. Vyrábí se ve třech variantách, z nichž se F-35B vyznačuje právě schopností vertikálního vzletu a přistání.

Jen před pár dny organizátoři Dnů NATO v Ostravě avizovali jinou exkluzivní premiéru a to letounu F-35A amerického letectva.

O pořízení této varianty vyjednává od loňska česká vláda jako náhradu za švédské letouny JAS-39 Gripen. V Ostravě schopnosti předvede v dynamické ukázce elitní americká pilotka Kristin „Beo“ Wolfe.

Návštěvníci Dnů NATO už sice měli možnost letoun F-35 vidět, ale v roce 2021 byl stroj italského letectva pouze na statické ukázce a loni pak nizozemský letoun provedl několik průletů. Tentokrát však půjde o plnohodnotné dynamické vystoupení.

Letouny varianty B s krátkým startem a kolmým přistáním (STOVL) kromě americké námořní pěchoty a britského Královského letectva objednalo také například Japonsko nebo Itálie.

Během krátkého vzletu a svislého přistání je velká část výkonu směřujícího dolů poskytována chladným vzduchem z takzvaného zdvihového ventilátoru v přední části trupu za kabinou a poháněného hřídelí z motoru.

Dvířka umístěná nad a pod ventilátorem otočením nahoru umožňují svislý tah. Motor má pak tři nosné otočné trysky. Hlavní tryska, která je doplněna dvěma podpůrnými ve vnitřní části křídel, poskytuje společně s ventilátorem požadovanou schopnost velmi krátkého startu a přistání.

Za tuto schopnost ale platí „béčko“ daň v podobě několika omezení. Má například kratší dolet než verze F-35A, protože kvůli instalaci ventilátoru a dalšího vybavení musely být o 28 procent zmenšeny vnitřní nádrže. Zvládne také nižší přetížení a unese 6,8 tuny výzbroje, zatímco zbývající dvě verze mají nosnost přes 8,1 tuny.

Autor: