Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

F1 čeká tanec mezi svodidly

Česko

Zítřejší Velká cena Monaka je tradičně nejsledovanějším závodem celého seriálu

PRAHA Závod v Monte Carlu, který startuje zítra ve 14 hodin (vysílá Nova), bývá přirovnáván k finále fotbalové Ligy mistrů. Vítěz sice dostane deset bodů jako na každém jiném okruhu, ale prestiží se nemůže prvenství v točitých úzkých městských uličkách nic rovnat.

„Vyhrát v Monte Carlu je ta největší pocta, jaké může jezdec kromě titulu šampiona dosáhnout. Důkazem světové proslulosti závodu je i to, že je to jediný podnik formule 1, o kterém se obsáhle komentuje v Americe, kde tento seriál jinak nikoho moc nevzrušuje,“ říká znalec poměrů Grand Prix a televizní komentátor F1 Pavel Turek.

Velká cena Monaka je každoročně pro všechny fandy formule 1 velkým svátkem. A nejen pro ně. Do malého knížectví se sjíždějí celebrity z celého světa, aby sledovaly zápolení odvážných mužů na rychlých strojích. „Sem lidé nejezdí kvůli závodním autům, ale kvůli atmosféře. Cítíte to v každé zatáčce, v každém kousku boxů,“ líčil suverén této sezony Jenson Button z týmu Brawn GP.

Po chybě následuje zeď Pro piloty je jízda po okruhu, který vede kolem kasina, přístavu a tunelem velkou výzvou. Jezdci musí zapomenout na bezpečné moderní tratě. „Člověk potřebuje trochu víc štěstí než obvykle. Jinde si párkrát v kvalifikaci nebo závodě vyjedete do trávy nebo kačírku. Tady? Chybu si dovolit nelze. Zeď a konec,“ svěřil se pilot renaultu Fernando Alonso. V Monte Carlu totiž prakticky neexistují únikové zóny, každá chyba je tvrdě trestána nárazem do svodidel. Rizikem jsou hrboly a tvrdé obrubníky, pilotovi oči se navíc musí vyrovnat se střídáním světla a tmy na začátku a konci tunelu.

Je tak skoro zázrak, že si okruh, který je spolu se závodem 24 hodin v Le Mans a 500 mil v Indianapolis označován za Trojitou korunu motosportu, vybral jen jedinou oběť.

V roce 1967 přišel o život Lorenzo Bandini, když se po nárazu do bariéry jeho ferrari proměnilo v ohnivou kouli. Ne nadarmo je jezdci okruh přezdíván jako tanec mezi svodidly či létání s vrtulníkem po obýváku.

Kvalifikace hodně napoví Letošní závod bude důležitý i z pohledu probíhající sezony. V ní zatím jasně dominuje stáj Brawn GP. Její lídr Brit Button vyhrál čtyři z pěti závodů, ale před Monakem nehýřil optimismem. „Mám strach. Vyhrávat je stále těžší a těžší,“ postěžoval si.

V nejpomalejším závodě sezony totiž plánují návrat na obvyklé pozice jezdci stájí McLaren a Ferrari, kterým se zatím vůbec nedaří. Na stupně vítězů myslí však i Red Bull a Toyota. O šancích všech týmů více napoví už dnešní kvalifikace, která bývá v Monaku základem úspěchu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!