PRAHA Fenomén Facebook, na který naskočily v minulém roce statisíce Čechů, pokořil hranici jednoho a půl milionu tuzemských uživatelů. Vyplývá to ze statistik vývojářské společnosti Candytech, jež mají LN k dispozici.
Facebook už před několika měsíci překonal návštěvnost lokálních sociálních sítí Líbímseti.cz nebo Lidé.cz a Spolužáci.cz, které provozuje portál Seznam. „Na rozdíl od klasických profilů na Líbímseti nebo Lidé si může člověk přesně nastavit, kdo vidí co veřejně a jaký kamarád co vidí,“ uvádí šéf Candytechu Lukáš Maixner důvody oblíbenosti Facebooku. „Navíc například vidím, že se kamarád vrátil z dovolené, že má nové fotografie, dozvím se, co je u něj nového, mohu si zorganizovat party a hned vidím, kolik lidí mi přijde. Je to nový nástroj komunikace,“ dodal Maixner.
Průměrný Čech má na Facebooku podle statistik Candytechu sto deset kamarádů. Na sociální síti stráví pak čtyřicet minut denně. Data sbíral Candytech pomocí aplikací, které vyvíjí. Při instalaci Facebook aplikace totiž uživatel může udělit svolení k přístupu k základním informacím jako věk, rodinný stav a podobně.
Nadpoloviční většina uživatelů je pak mezi osmnácti a devětadvaceti lety. „Na Facebooku ale dorůstá rychle kategorie uživatelů, kterým je nad pětatřicet let,“ upozorňuje Maixner. Od března do srpna letošního roku se zvýšil počet uživatelů ve věkových skupinách nad sedmatřicet let o třicet procent, zatímco u mladších ročníků je růst jen kolem dvaceti procent. „Jsme ve zlomovém bodě. Do konce roku budou podle nás na Facebooku dva miliony Čechů. Prakticky polovina lidí, co chodí na internet, tak bude mít svůj profil i na Facebooku,“ uvádí Maixner.
Potenciál Facebooku si začínají uvědomovat i firmy. Mnoho společností má na této sociální síti minimálně stránku, kde informuje „fanoušky“ firmy o novinkách. To platí například o největších internetových prodejcích Alza.cz či Mall.cz. Facebook objevily ale i restaurace. „Je to spíše doplněk komunikace e-mailem či pomocí SMS zpráv,“ řekl LN šéfkuchař pražské restaurace Prosecco. Ta pomocí Facebooku informuje o aktuální nabídce, která se objevuje mimo jídelní lístek. Kampaně pomocí facebookových aplikací pak v Česku rozjely firmy Peugeot, Coca-Cola či Becherovka nebo Plzeňský Prazdroj. Aplikace „Pošli kamarádovi Plzničku“ je podle Maixnera jednou z nejoblíbenějších.
Facebook po akci „Vejce pro Paroubka“ před volbami do Evropského parlamentu objevili i politici. Mezi nejaktivnější uživatele Facebooku patří sociálnědemokratický místopředseda Zdeněk Škromach. Kromě toho, že několikrát denně aktualizuje informace o tom, co právě dělá, je i pilným hráčem facebookových her Mafia Wars a Farmville. Poslanec ODS Daniel Petruška pak nezapomene svým přátelům každý den popřát „modré ráno“.
***
Průměrný Čech na Facebooku: Je mu dvacet a má 110 kamarádů
Návštěvnost komunitního serveru Facebook v Česku strmě roste. Už předběhl všechny tuzemské konkurenty (Lide, Libimseti a Spoluzaci.cz ) dohromady. Používá ho 1,5 milionu Čechů. Drtivé většině uživatelů služby je do třiceti let. Průměrný počet „facebookových“ kamarádů je 110, u mladších uživatelů je to ale více.
Graf
Počet uživatelů podle věku
55 - 57 let 22 160
58+ let 10 800
15 - 17 let
348 700
18 - 22 let
408 760
44 - 49 let 38 300
37 - 43 let 73 220
30 - 36 let
188 500
23 - 29 let
380 680
Počet kamarádů podle věku
92
let 15 - 13
114
let 18 - 16
114
let 23 - 19
89
let 27 - 14
63
let 30 - 28
47,5
let 40 - 31
let 50 - 41 40
39,5 let 60 - 51