Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Facebook nabírá nové lidi

Česko

Firma chce začít více vydělávat a snaží se pro nejoblíbenější sociální síť na světě získat nové inzerenty. I v recesi tak zvyšuje počet zaměstnanců o polovinu.

SAN FRANCISCO/ PRAHA Nejpoužívanější sociální síť na světě Facebook má v současnosti tisícovku zaměstnanců a jejich počet v blízké době o dalších pět set zvýší.

Prohlásil to v rozhovoru pro agenturu Bloomberg ředitel firmy Mark Zuckerberg. „Nikdo jiný dnes nenajímá,“ podotkl pětadvacetiletý zakladatel internetového fenoménu. „Pro nás jsou to ideální podmínky, stav ekonomiky nám hodně pomohl,“ dodal.

Zuckerberg prohlásil, že chce pečlivě hlídat náklady a držet společnost každý rok v černých číslech. V květnu se tak Facebook například přesunul do několik desítek let starých budov v kalifornském Palo Altu s oprýskanými podlahami. „Chci, aby si lidé uvědomili, že jsme blíže začátku podnikání než jeho konci. Často jsou kanceláře signálem, že jste dobří. A já chci, aby ty naše vypadaly jako velká garáž,“ řekl Zuckerberg v narážce na mnoho dnes úspěšných firem v oboru informačních technologií, jejichž historie se začala psát právě v garáži.

Facebook už má celosvětově přes čtvrt miliardy uživatelů. V Česku ho podle odhadů používá osm set tisíc lidí.

Drtivá většina příjmů Facebooku pochází z prodeje reklamního prostoru. Tyto příjmy budou podle člena dozorčí rady firmy Marka Andreessena letos činit asi půl miliardy dolarů. Zuckerberg předpovídá, že tržby oproti loňsku vyrostou o sedmdesát procent.

Jenže podle studie IDC jsou lidé na sociálních sítích mnohem méně ochotni klikat na reklamní odkazy.

Potenciál sociální sítě Facebook ovšem chtějí využít i někteří investoři. Ruská společnost Digital Sky Technologies dala za dvě procenta firmy 200 milionů dolarů - což celý Facebook ocenilo na celkových deset miliard.

Digital Sky zaplatila podle Alexandera Tamase z londýnské pobočky firmy tak vysokou částku právě proto, že se domnívá, že se Facebooku podaří přilákat zajímavé inzerenty.

A o to se Facebook právě teď snaží. Počátkem tohoto měsíce se mu například podařilo přesvědčit třetí největší obchodní řetězec v USA J. C. Penney, který pomocí inzerátů lákal uživatele Facebooku na svou vlastní stránku na této síti. Ta se tak z dřívějších 22 tisíc „fanoušků“ dostala na skoro půl milionu -a tito uživatelé uvidí na své facebookové stránce jakékoli informace, které řetězec na Facebooku uveřejní. „Je to velmi důležitá součást našeho marketingu,“ řekl Bloombergu viceprezident firmy Nick Bomersbach. Dalším novým inzerentem je společnost Nike, která na své facebookové stránce umožňuje lidem domluvit si třeba vzájemné basketbalové zápasy.

Zuckerberg uvádí, že Facebook by měl nakonec mít kolem miliardy uživatelů, neřekl ale, dokdy by tohoto čísla měla sociální síť dosáhnout. Podle něj se sociální sítě stanou stejně nezbytnou součástí internetového života jako prohlížeč či operační systém.

Fenomén se stává lovcem

Internetová sociální síť Facebook plánuje zvýšit letošní výnosy a vydělat až půl miliardy dolarů. Dosáhnout toho chce rychlejším prodejem reklamního prostoru zajímavějším inzerentům. „Ulovila“ už například obří maloobchodní řetězec J. C. Penney či výrobce sportovního oblečení Nike. Podle svého pětadvacetiletého šéfa Marka Zuckerberga, který Facebook založil při studiích na Harvardu v roce 2004, posílí firmu 500 lidí.

Autor: