Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Facebook našel nový zdroj peněz

Česko

Nová aplikace Places umožní uživatelům sledovat pohyb jejich přátel. Obchodníci ji využijí k reklamě

PALO ALTO Řekni mi, kde jsi, a já ti řeknu, co si máš koupit. V tomto heslu by se mohla nést zpráva společnosti Facebook, která ve středu oznámila uvedení nové aplikace Places. Ta by měla svým uživatelům umožnit sdílení jejich pozice s jejich přáteli. Přestože již na trhu existuje podobná aplikace Foursquare, která je v tomto oboru průkopníkem, tak by se měla aplikace Places na tomto rychle rostoucím trhu prosadit mnohem víc. Aplikace Places využívá GPS zařízení a měla by být hlavně zaměřená na pomoc uživatelům najít jejich přátele, a odhalit jim tak jejich pozici, řekl zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Kromě toho však umožňuje při přihlášení označit svoje umístění. To se vzápětí objeví na facebookovském profilu uživatele v sekci nedávných aktivit. Kromě toho může uživatel označit jakéhokoliv kamaráda, který je zrovna s ním, a ten je také následně lokalizovatelný. Produktový manažer Facebooku Michael Sharon však uvedl, že po nedávné kritice, která se na společnost snesla po úniku dat 100 milionů uživatelů sítě, se firma rozhodla, že uživatel si bude moci i ve svém seznamu přátel velice snadno nastavit, kdo uvidí jeho aktuální pozici.

Aplikace bude dostupná nejdříve v USA, a to skrze webovou stránku Facebook na mobilních zařízeních a jako aplikace na novém iPhonu od společnosti Apple.

Jde nám hlavně o společenskou stránku věci... Přestože Mark Zuckeberg pragmaticky prohlašuje, že je hlavně důležitá společenská stránka věci, na uvedení aplikace se dá dívat i v jiné rovině. Služba Places totiž může otevřít nové finanční možnosti Facebooku, a to skrze partnerství s různými obchody a restauracemi, které by přes tuto službu mohly cílit na zákazníky místně specifickou reklamu.

Avšak podle různých advokátů a regulátorů bude zahájení více pod drobnohledem. Ti jsou převážně znepokojeni nad stavem, jak sociální síť Facebook nakládá necitlivě s daty svých uživatelů.

„Vyhlídkově je aplikace velice zajímavá z marketingového pohledu, ale celkem děsivá z pohledu zákazníků,“ řekl Ken Johns z reklamní agentury Brunner. Podle odhadů agentury Borrel Associate, která se zabývá konzultingem v oblasti médií, by služby jako Places, Foursquare či Gowalla mohly do konce roku 2015 získat z prodeje reklamy až 4,1 miliardy dolarů. Pro Facebook tak skrývá aplikace velký potenciál s ohledem na to, že letos v červnu překonal hranici půl miliardy uživatelů. Sám otec zakladatel sítě uvedl, že aplikace by sama časem mohla obsahovat přímo lokální reklamu. Podnikatel by svůj obchod označil v rámci aplikace. V ideálním případě by vytvořil profilovou stránku na Facebooku a zde by uvedl rozšiřující informace, čím se obchod zabývá, otevírací hodiny nebo třeba akční slevy. Vtu chvíli, kdyby se uživatel přiblížil, tak by se mu na mapě aplikace Places objevil daný obchod a zároveň by po kliknutí na značku firmy byl přesměrován na profil s informacemi daného obchodu.

Přesto však Mark Zuckeberg trvá na svém a tvrdí: „Uživatelé sdílejí, kde jsou v společenském smyslu, a zároveň vidí, kde mají poblíž sebe přátele.“ Konkurence nezapláče Přes veškerý povyk okolo nové služby neznamená vstup Places na trh konec konkurenčním aplikacím jako Foursquare nebo Gowalla. Naopak všechny aplikace by měly být spíše kompatibilní, řekl Mark Zuckerberg. Jedinou nevýhodou podle něj tak bude zvýšený tlak na konkurenty ohledně vývojové oblasti.

Například Foursquare umožňuje svým uživatelům získat body za to, že se na nějakém místě přihlásí. Po nashromáždění určitého množství bodů pak mohou získat hodnocení neboli rank, které se pak objeví na jejich facebookovském profilu. I v komerční sféře již Foursquare našel uplatnění. Někteří majitelé obchodů a restaurací poskytují zákazníkům, kteří se u nich přihlásí na profil vícekrát, určitou slevu na jídlo či zboží. Tato aplikace má již na 2 miliony registrovaných uživatelů.

***

Síla Facebooku Facebook je rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. Se svými 500 miliony aktivních uživatelů (19. července 2010) je jednou z největších společenských sítí na světě. Je plně přeložen do více než sedmdesáti jazyků. Celkový počet uživatelů přesahuje 500 milionů lidí. Průměrný uživatel má okolo 130 přátel.

Dohromady na něm aktivní uživatelé stráví 11,7 miliardy hodin měsíčně 30 procent uživatelů sítě je z USA. až 150 milionů uživatelů Facebooku se k němu přihlašuje přes svůj mobilní telefon. v ČR má Facebook 2,8 milionu uživatelů, z toho muži činí 1,36 milionu a ženy 1,44. Uživatelé, kteří se připojují přes mobilní zařízení, jsou dvakrát tak více aktivní než ostatní uživatelé sítě.

Autor: