Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Facebook přitahuje reklamu

Česko

Mobilní operátoři, prodejci elektroniky a další obchodníci míří na konkrétní zákaznické skupiny

PRAHA Takzvané sociální sítě využívá stále větší část české internetové populace. Svůj profil na serverech, jako je například Facebook či Lidé.cz, má asi sedmdesát procent uživatelů internetu v Česku. Využít je se snaží i firmy. Ty v nich vidí nový způsob, jak levně oslovit cílovou skupinu, která na jiné formy reklamy příliš nereaguje.

Na Facebook se tak vydali mobilní operátoři, prodejci elektroniky, cestovní agentury, pojišťovny nebo banky. Investice do zviditelnění značky na Facebooku jsou velmi nízké. „Facebook nabízí nové možnosti pro komunikaci mezi značkou a zákazníky. Obecně přestává fungovat klasický model reklamy na internetu, kdy jsme uživatele lákali pomocí bannerů k návštěvě našich stránek,“ říká Miroslav Jiřík, manažer přímé a on-line komunikace operátora T-Mobile.

Podle něj je nutné jít tam, kde jsou uživatelé, a komunikovat v prostředí, na které jsou zvyklí. „Přes Facebook se zákazníky budujeme užší vztah než třeba klasickou reklamou, navíc kreativně a s mizivými náklady. Jde navíc o neformální obousměrnou komunikaci, kterou lidé často šíří už sami a mimo prostředí Facebooku,“ přibližuje pohled Vodafonu na sociální sítě jeho mluvčí Miroslav Čepický.

Operátor vytvořil na Facebooku několik desítek profilů a skupin se stovkami fanoušků.

Zadavatelé reklamy vidí výhodu Facebooku v tom, že oslovuje skupinu lidí, kteří příliš na reklamu nereagují. „Na Facebooku se zjevují lidé, kteří obrazně řečeno utekli z televize a tisku,“ řekl LN Tomáš Řehák, ředitel internetové divize mediální agentury OMD. Potvrzují to i firmy, které na Facebooku inzerují. Facebook si pochvalují i prodejci zážitkových zájezdů, kteří na portále inzerují, i když zatím jen pomocí klasických internetových „bannerů“. „Přes podobnou reklamu na Googlu a Seznamu k nám chodí stále více lidí. Zatím to vypadá tak, že Facebook bude cenově velice zajímavý. V budoucnosti bychom se rádi do komunitní komunikace více zapojili. Myslím, že se to k zážitkové firmě hodí,“ upozornila LN jednatelka společnosti Allegria Linda Vavříková.

Pouze módní hit?

Odborníci však na druhou stranu nadšení firem z možností, které Facebook nabízí, spíše krotí. „Facebook je módní hit. Komerční využití je ale spíše malé,“ říká Tomáš Řehák z OMD. „Bonita jednoho uživatele Facebooku a podobných sociálních sítí je menší. Typický uživatel je člověk kolem dvaceti let, ještě studující a bez vlastního příjmu nebo čerstvě pracující. Na ně cílí pár firem, módní společnosti, fastfoodové řetězce, výrobci elektroniky či kina,“ dodává Řehák.

Firmy si pochvalují, že náklady na „kampaně“, které běží na Facebooku, jsou minimální až téměř žádné v porovnání s klasickou reklamou. Přiznávají ale, že efektivita takto vynaložených peněz je diskutabilní. „Efektivita se v tuto chvíli hodnotí obtížně. Vyřešení tohoto problému je jedním z hlavních úkolů, které v této souvislosti řešíme,“ prohlásil Jiřík.

Řehák proto očekává, že na Facebooku a dalších sociálních sítích bude nakonec mnoho zajímavých kampaní, které však budou jednorázové. „Dlouhodobá využitelnost se scvrkne na to, že lidé si rádi věci doporučují nebo že projevují svou vazbu ke značkám,“ dodal Řehák.

Tak postupuje například slovenský výrobce antivirových programů Eset. „Čeští uživatelé Facebooku se mohou stát fanoušky skupiny,Nemáme rádi viry‘. Mateřská společnost z Bratislavy využívá kanálu na Facebooku pro informování fanoušků o novinkách z celého světa v oficiální skupině,“ přiblížil marketingový ředitel společnosti Jaroslav Fabián.

Řehák ale zároveň upozorňuje na praktické problémy inzerování na Facebooku. „Facebook nemá v Česku formální obchodní zastoupení. Je tu několik společností, které tu mají kontrakt a jsou schopné reklamu prodávat, ale není tu oficiální obchodní oddělení,“ tvrdí Řehák. Portál také zatím Česko ignoruje i při přesnějším cílení reklamy. „Facebook umožňuje velmi přesné zacílení reklamy. Dokonce je možné zobrazovat jinou reklamu mužům a ženám, určitým věkovým skupinám, zaměřit se na uživatele podle vzdělání nebo partnerského vztahu. Českým inzerentům však bohužel stále nefunguje zobrazování reklamy na základě zadaných klíčových slov nebo firmy, kde dotyčný pracuje,“ řekl Jaroslav Fabián z Esetu.

Co je Facebook? Takzvaná sociální síť Facebook vznikla na Harvardově univerzitě v USA v únoru roku 2004 jako prostředek pro studenty, jak se lépe navzájem poznat. Rychle se rozšířila na ostatní univerzity na východním pobřeží USA a od roku 2006 se může připojit na Facebook každý internetový uživatel starší třinácti let s platnou e-mailovou adresou. V současnosti má svůj profil na Facebooku asi 200 milionů lidí. Podle odhadů odborníků je Čechů na Facebooku přes čtyři sta tisíc. Na portále je možné přidávat ke svému profilu přátele, kterým pak mohou uživatelé posílat zprávy, vstupovat do různých skupin na základě svých zájmů, místa bydliště, vystudované školy a podobně. Facebook zatím svým zakladatelům loni vydělal přibližně 300 milionů korun. Na Facebook umisťují reklamu především mobilní operátoři, prodejci elektroniky, cestovní agentury, pojišťovny nebo banky.

Autor: