Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Ferrari naznačilo svou hybridní budoucnost

Česko

Snižování emisí nemine ani výrobce sportovních aut. Včetně Ferrari. Slavná italská značka na ženevském autosalonu představila studii nazvanou Hy-Kers, jejímž základem se stalo velké dvanáctiválcové kupé 599 GTB Fiorano.

Tento hybridní koncept je součástí pětiletého plánu na snížení spotřeby a emisí nových Ferrari, představeného v roce 2007. Po zavedení výroby Ferrari California a 458 Italia se průměrná čísla spotřeby a emisí za necelé tři roky snížila již asi o 30 procent. Ale to je jen začátek.

K dalším úsporám už budou muset být využity nové technologie, které představuje právě tato studie. Hlavní novinkou je samo hybridní pohonné ústrojí, jehož konstruktéři se museli vyrovnat s trochu jinými prioritami než jejich kolegové v běžnějších automobilkách. Jejich úkolem se stalo zachovat optimální rozložení hmotnosti, s ním související jízdní vlastnosti a také výkony pro Ferrari typické, přestože hybridní pohon s sebou nese kilogramy navíc. Hybrid stabilnější sériové verze Nejtěžší bývají akumulátory, které se podařilo vměstnat do podlahy. Tyto lithium-ion baterie na výšku totiž měří jen 2 centimetry a díky jejich uložení má studie nižší těžiště než sériové Ferrari 599. Takže by teoreticky měla být ještě stabilnější. Navíc celý systém je tak kompaktní, že nijak nezmenšil objem kufru ani prostornost interiéru. Což u hybridních aut nebývá samozřejmostí.

Kompaktní třífázový elektromotor vážící asi 40 kilogramů je napojený na zadní část sedmistupňové dvouspojkové převodovky a přidává okamžitě dostupný výkon přesahující 100 koní k 620 koním šestilitrového dvanáctiválce. Tenhle hybrid nebude pomalý. Ve Ferrari si dali za úkol vyrovnat každý kilogram navíc alespoň jednou koňskou silou.

Stejně jako ostatní hybridy také tento mění kinetickou energii v elektrickou a ukládá ji do baterie. O to se stará speciální elektrický modul, který slouží také ke startování spalovacího motoru a pohonu příslušenství, například klimatizace nebo posilovače řízení.

Elektromotorem proti smyku Možná zajímavější je ale využití hlavního elektromotoru. Nejenže dokáže rozpohybovat vůz jen na elektrický pohon a pomůže spalovacímu motoru například při předjíždění, ale také zlepší jeho dynamické vlastnosti. Zjemní totiž přechody trakčních a brzdných sil a svými přesnými a okamžitými reakcemi pomůže stabilizačnímu systému. Ten již k uklidnění vozu přecházejícího do smyku nebude muset utlumit spalovací motor, ale využije zpětný chod elektromotoru.

Autor: